سئو و بازاریابی اینترنتی

keywords: کلمات کلیدی

126

کلمات کلیدی یا “keywords” به کلمات یا عباراتی گفته می شود که افراد مختلف در موتورهای جستجو وارد می کنند تا اطلاعاتی درباره آن موضوع پیدا کنند و در حقیقت این کلمات و عبارات کلیدی، اهداف ما در سئو سایت هستند، که می خواهیم بر اساس آن ها جایگاهی را در نتایج جستجو داشته باشیم.

search-boxبه عنوان مثال اگر شما برای آموزش زبان انگلیسی برای فرزندتان بخواهید اطلاعاتی کسب کنید یا بخواهید فیلم های آموزشی زبان انگلیسی برای فرزندتان دانلود یا خریداری کنید ممکن است در شروع عبارت هایی مانند: آموزش زبان انگلیسی یا فیلم آموزش زبان انگلیسی برای کودکان ویا  محصولات آموزشی زبان برای بچه ها و یا …..  را در گوگل جستجو کنید.

این کلمات و عبارات اصطلاحا کلمات کلیدی نامیده می شوند که شما آن ها را در موتور های جستجو جهت رسیدن به سایت ها و موضوعات مرتبط با ان جستجو می کنید.

نقطه شروع استفاده از اینترنت برای اکثر کاربران با نوشتن و جستجو کردن کلمات و عبارت مورد نظر ایشان در گوگل (و البته سایر موتورهای جستجو) آغاز می شود، بنابراین نقطه شروع و مهمترین اقداماتی که هر مدیر سایتی  قبل از هر اقدامی بر روی سایت خود باید در نظر بگیرد این است که اگاهانه اهداف سایت خود را که انتخاب کلمات و عبارت های کلیدی مناسب است مشخص کند.

انتخاب کلمات کلیدی صحیح و هدفمند مهمترین و حیاتی ترین مرحله از مراحل سئو سایت است به نحوی که انتخاب و اولویت بندی بین کلمات کلیدی برای یک سایت می تواند باعث شکست یا موفقیت آن سایت شود.

تحقیق و پژوهش در خصوص انتخاب کلمات کلیدی یکی از مهمترین و با ارزش ترین کارهایی است که در خصوص بازاریای از طریق موتورهای جستجو باید انجام شود چراکه هدف ما از سئو سایت این نیست که صرفا بازدید کننده بالاتری داشته باشیم، یا بر اساس هر کلمه و عبارتی سایتمان در نتایج برتر جستجو نمایش داده شود، بلکه هدف ما این است که بازدیدکنندگان کاملا مرتبط با موضوع شغلی و خدمات یا محصولاتی که ما در سایت خود ارائه می کنیم به سایتمان وارد شوند.

کلمات کلیدی هم می توانند تک کلمه ای باشند و هم تعدادی از کلمات دنبال هم که یک عبارت کلیدی نامیده می شوند و در کلیه مقالات سایت سلام وبمستر که ما معمولا از کلمات کلیدی استفاده کرده ایم صرفا منظور تک کلمات نمی باشد بلکه می تواند جمله ها و یا عبارت ها را نیز شامل شود.

بنابراین کاری که باید انجام دهیم این است که کلمات کلیدی مربوط به شغل و سایت خود را به درستی انتخاب و سپس مراحل بهینه سازی داخلی و بهینه سازی خارجی سایت را شروع کنیم و درنتیجه می توان مطمئن بود که هم زمان که رتبه سایت در نتایج جستجو بهبود پیدا می کند، با کلماتی به صدر نتایج جستجو خواهیم آمد که در نتیجه آن مشتریانی به سایت وارد خواهند شد که نهایتا از محصولات و یا خدمات ما خرید خواهند کرد. اما در طرف مقابل اگر کلمات کلیدی سایت را به اشتباه انتخاب کنید مهم نیست که چقدر روی بهینه سازی داخلی یا خارجی سایت خود وقت بگذارید و هزینه کنید، سایت شما هرگز وب سایت موفقی نخواهد شد چرا که بازدید کنندگان مرتبط و هدفمندی را در سایت خود نخواهد داشت و همان تعداد کم هم به خرید منتهی نخواهند شد.

زمانی که شما در خصوص کلمات کلیدی تحقیق و جستجو می کنید نه تنها اهدف دقیق خود را برای سایتتان بدست می آورید و هدفمند روی سئو سایت کار خواهید کرد، بلکه یک دید خوب و روشنی نسبت به رفتارها و درخواست های مخاطبین و مشتریان خود نیز پیدا خواهید کرد و در تاریخ بازاریابی هرگز چنین قابلیت و امکانی تا کنون وجود نداشته که شما دقیقا در هر حوزه ای هرچند بسیار کوچک و تخصصی بتوانید با این دقت و با جزئیات در خصوص درخواست های افراد مختلف مطلع شوید.

 

روند انتخاب و به کارگیری کلمات کلیدی جهت سئو سایت:

  1. ابتدا فاکتورهای مهمی که در انتخاب کلمات کلیدی باید مد نظر قرار دهید را بررسی خواهیم کرد تا یک دید کلی نسبت به کلمات کلیدی پیدا کنید.
  2. بر اساس روش ها و ابزارهای معرفی شده کلمات کلیدی مرتبط با موضوع سایت را پیدا می کنیم و یک لیست کامل از تمامی این کلمات آماده می کنیم.
  3. با کمک استراتژی Fibo Keyword (استراتژی اختصاصی که من (محسن رجبی) در پروژه های سئو استفاده می کنم) ابتدا درجه سختی، آسانی و میزان رقابتی بودن کلمات کلیدی را مشخص می کنیم، سپس آن ها را دسته بندی کرده و در آخر کلمات کلیدی نهایی را جهت شروع بهینه سازی انتخاب می کنیم.

 

فاکتور های مهم در انتخاب کلمات کلیدی

در اولین قدم در زمینه سئو سایت و تهیه لیست کلمات کلیدی سوالی که مطرح می شود این است که فاکتورهایی مهم در انتخاب کلمات کلیدی چه مواردی است، که در ادامه ۴ فاکتور مهم و از یک دید کلی نسبت به انتخاب کلمات توضیح داده شده است:

انتخاب کلمات کلیدی دقیقا مانند داشتن یک قطب نما در یک سفر است و کلمات کلیدی هدفمند و صحیح به معنای سالم بودن آن قطب نما است تا شما را به هدف و مقصد موردنظرتان برساند.

۱- ارتباط دقیق کلمه کلیدی با موضوع سایت

اولین فاکتوری که باید در نظر بگیرید این است که کلمات کلیدی انتخابی باید بیشترین ارتباط و نزدیکی را دقیقا با محصولات یا خدمات شما داشته باشد تا درصد بالایی از بازدیدکنندگان به خریداران تبدیل شوند.

۲- ارتباط مستقیم کلمات کلیدی با اهداف فروش سایت

فرض کنید که در شغل خود یک چرخه فروش دارید و اگر شخصی وارد این چرخه شود احتمال اینکه به خرید از شما منتهی شود خیلی زیاد باشد، بنابراین باید کلمات کلیدی را به گونه ای انتخاب کنید که اشخاصی که با آن کلمات وارد سایت می شوند دقیقا در قسمتی از این چرخه فروش قرار بگیرند تا احتمال خرید آن ها بسیار بالا باشد.
بنابراین باید کلماتی را انتخاب کنید و اطلاعاتی را در سایت خود قرار دهید که نهایتا به خرید منتهی شود و نه انتخاب کلمات و درج اطلاعاتی که صرفا به درد افرادی بخورد که صرفا دنبال آن اطلاعات و یا آموزش ها هستند و هرگز به خریدار تبدیل نخواهند شد.

۳- تعداد و حجم جستجوی قابل قبول برای کلمات کلیدی

کلمات کلیدی انتخابی بایستی تعداد جستجو قابل قبولی را توسط کاربران داشته باشند، یعنی کلماتی را باید انتخاب و بهینه سازی کنید که با آن کلمات تعداد قابل قبولی جستجو توسط کاربران انجام شود و درنتیجه حجم قابل قبولی از کاربران از لحاظ تعداد به سایت هدایت شوند. تعداد جستجوها برای هر کلمه و عبارتی به کمک ابزارهایی قابل بررسی و تخمین است که در بخش های بعدی آن ها را معرفی کرده ایم.

۴- بررسی میزان رقابت در کلمات کلیدی انتخاب شده

چهارمین فاکتوری که در انتخاب کلمات کلیدی بایستی مورد توجه قرار دهید، میزان رقابتی است که در آن کلمه یا عبارت وجود دارد. به بیان ساده باید بررسی کنید به ازای کلمه انتخابی در حال حاضر رقبای شما با چه سایت هایی رتبه های اول تا دهم گوگل را برای جستجو آن کلمه به خود اختصاص داده اند.
برای اینکه بتوانید هزینه و قیمت سئو سایت خود را پایین بیاورید و سریعتر سایت خود را بهینه کنید و جایگاهی در نتایج برتر گوگل داشته باشید باید کلماتی را انتخاب کنید که برای آن کلمات رقبا و برندهای قوی و قدیمی وجود نداشته باشد. البته این بدان معنا نیست که شما نتوانید به ازای برخی کلمات جایگاهی در صفحه اول گوگل داشته باشید بله بدین معنا است که باید برای برخی کلمات برنامه طولانی مدت و بودجه های معینی را در نظر بگیرد تا با کار و تلاش مستمر بتوانید جایگاه مورد نظر خود را برای آن کلمات کسب کنید.

برای شروع بهینه سازی سایت، بهتر است از کلماتی که داری رقبای بسیار قوی و البته قدیمی هستند کار خود را شروع نکنید.

چهار فاکتور مهم جهت انتخاب کلمات کلیدی:

  • ارتباط دقیق و کاملا نزدیک کلمه کلیدی با موضوع شغلی
  • قرار داشتن در راستای فروش محصولات
  • حجم جستجو های کاربران برای آن کلمات
  • رقبای حاضر در رتبه های اول تا دهم گوگل برای آن کلمات

بررسی فاکتورهای مهم در انتخاب کلمات کلیدی همراه با یک مثال:

فرض کنید یک آژانس هواپیمایی تصمیم دارد در زمینه فروش تورهای کیش از طریق سایت خود اقدام کند. برخی از کلمات کلیدی که می توان برای این هدف انتخاب کرد را با بر اساس فاکتورهای ذکر شده با هم بررسی می کنیم:

⦁ کیش
این کلمه بسیار گسترده بوده و ممکن است افرادی که این کلمه را جستجو می کنند دنبال موضوعات بسیار متنوعی در خصوص کیش باشند مثلا تاریخچه، آب و هوا، موقعیت جغرافیایی، وضعیت زندگی یا کار در کیش و در مقابل افرادی که به دنبال خرید یک تور چند روزه در یک هتل لوکس در این جزیره هستند درصد بسیار پایینی را نسب به تعداد کل افرادی که این کلمه را جستجو می کنند را داشته باشند. همچنین سایت های که با این کلمه در رتبه های برتر گوگل قرار دارند، سایت های قوی و قدیمی هستند که رقابت با آن ها نیز بسیار سخت خواهد بود.

⦁ مسافرت یا تور
هر یکی از این کلمات نیز بسیار گسترده می باشند. هرچند افرادی که این کلمات را جستجو می کنند بسیار زیاد هستند اما اصلا به موضوع سایت و هدفی که این آژانس هواپیمایی دارد مربوط نمی شوند و افرادی که این کلمات را جستجو می کنند اهداف بسیار متنوع و متفاوت تری را می توانند داشته باشند مثلا مسافرت یا تور به هر شهر یا هر نقطه ای از جهان. از همه مهمتر رقابت در این کلمات مسلما بسیار سخت خواهد بود و نیاز به بودجه بسیار بالا و حتی زمان نسبتا بالایی دارد.

⦁ تور کیش
این عبارت نسبت به کلمات قبلی کلمه کلیدی ایده ال تری است که بخواهیم برای کسب رتبه آن را انتخاب و روی آن برنامه ریزی و کار کنیم. حجم جستجو های کاربران برای این کلمه بسیار خوب بوده و کاملا هم با موضوع سایت و خدماتی که در سایت قرار است ارائه شود (فروش تور کیش) ارتباط دارد.
تنها دو نکته برای این عبارت وجود دارد، یکی اینکه این عبارت نیز رقبای قوی و قدیمی دارد که جایگاه های اول تا دهم گوگل را به خود اختصاص داده اند و رقابت با آن ها کار ساده ای نیست به خصوص در کوتاه مدت. همچنین باید بررسی کنیم که آیا کسانی که این عبارت را جستجو می کنند صرفا دنبال اطلاعاتی در این زمینه هستند یا واقعا قصد خرید تور کیش را دارند و درحقیقت باید ببینیم آیا افرادی که با این عبارت وارد سایت ما خواهند شد آیا در چرخه فروش آژانس قرار خواهند گرفت و نهایتا خرید خواهند کرد یا خیر.

⦁ تور کیش از اصفهان
در صورتی که آژانس مورد نظر در شهر اصفهان فعالیت می کند، انتخاب این کلمه کلیدی یک انتخاب خوب می تواند باشد و گزینه خوبی نیز برای افرادی است که ساکن اصفهان هستند و تصمیم به خرید تور کیش از یک آژانس در شهر خود را دارند.
تعداد جستجو هایی که برای این عبارت انجام می شود نسبت به کلمات قبلی خیلی کمتر خواهد بود اما تعداد جستجو آن مقدار قابل قبولی است که بخواهیم ان را انتخاب کنیم، همچنین رقابت با رقبای که در حال حاضر برای این کلمه جایگاهای اول تا دهم گوگل را در اختیار دارند کار نسبتا سختی نمی باشد و نسبت به کلمات قبلی در زمان کمتر و با هزینه پایین تری قابل دست یافتن است. نکته مهم در خصوص این کلمه بررسی چرخه فروش است و اینکه افرادی که با این کلمه وارد می شوند آیا صرفا قصد کسب اطلاعات دارند یا وارد بخشی از چرخه فروش سایت خواهند شد؟

⦁ قیمت تور کیش از اصفهان
این کلمه نسبت به کلمات قبلی بسیار ساده تر می باشد و با هزینه و زمان کمتر قابل دستیابی است. هرچند که تعداد جستجو ها برای این عبارت بسیار کم تر خواهد شد اما بسیار هدفمند تر می باشند.
دو نکته از دو دیدگاه کاملا متفاوت برای این عبارت وجود دارد که باید به آنها توجه کرد، اول اینکه افرادی که از کلمه قیمت در جستجو خود استفاده کرده اند به احتمال زیاد قیمت تور کیش برای ایشان مهم است و شاید نتوانند تور های بسیار لوکس و هتل های گران را برای مسافرت خود انتخاب کند و اگر تور های که توسط این آژانس ارائه می گردد صرفا تور های لوکس و گرانی باشد، افرادی که وارد سایت می شوند نهایتا به خریدار تبدیل نخواهند شد مگر آنکه تورهای کیش با قیمت مناسب و هتل های با درجه های پایین تر و یا شرایط پرداخت متنوع برای مسافران نیز وجود داشته باشید.
مورد دوم اینکه افرادی که از کلمه قیمت در جستجو خود استفاده می کنند تصمیم قطعی تر به خرید تور کیش دارند و می خواهند از قیمت آن مطلع شوند و می توانند وارد چرخه فروش سایت شما بشوند و نهایتا به خریدار تبدیل شوند.

⦁ رزرو تور کیش از اصفهان اردیبهشت ۹۶
این عبارت کلیدی بسیار دقیق و کاملا مرتبط می باشد، اولا که شخص یک تور کیش می خواهد و چون قصد سفر به این مکان را دارد کلمه رزرو را هم وارد کرده است تا برای یک زمان کاملا مشخص یک تور را خریداری کند و برای آژانسی که در خود اصفهان قرار دارد می تواند گزینه بسیار خوبی باشد زیرا افرادی این کلمه را جستجو کرده اند که ساکن اصفهان می باشند و با آزانسی در نزدیکی یا استان محل اقامت خود ارتباط بهتر و قابل اعتماد تری را برقرار خواهند کرد. از نگاه رقابتی نیز رقابت در این عبارت پایین بوده و با یک هزینه معقول و در یک زمان نسبتا کوتاه می توان رتبه خوبی برای این عبارت در نتایج گوگل کسب کرد.

اما دو مورد که باید بررسی مد نظر قرار دهید یکی حجم و تعداد جستجوهای مربوط به این عبارت است و بررسی اینکه آیا اشخاصی هستند که این عبارت را در جستجوهای خود استفاده کنند یا خیر، چرا که اگر همه شرایط خوب باشد و شما روی این عبارت کار کنید، بعد از کسب رتبه های خوب، به علت جستجو نشدن های قابل قبول توسط افراد، هیچ کمکی به فروش تور های کیش این آژانس نخواهد شدو مورد دیگر اینکه این عبارت فقط تا قبل از یک دوره زمانی خاصی (اردیبهشت ۹۶) جستجو خواهد شد و بعد از ان دیگر توسط هیچ شخصی جستجو نخواهد شد.

سایر سایت ها و موضوعات شغلی

همین مثال آژانس هواپیمایی و کلمات مثال زده شده را در هر شغل و سایتی می توانیم دقیقا داشته باشیم. به عنوان مثال فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه لوازم خانگی هستید و می خواهید در زمینه فروش انواع تلویزیون روی سایت خود فعالیت کنید. کلمات : تلویزیون، خرید تلویزیون، خرید تلویزیون سامسونگ، خرید اقساطی تلویزیون سامسونگ، خرید اقساطی تلویزیون سامسونگ در اصفهان، کلماتی هستند که می توانید به سادگی بر اساس همین فاکتور ها نسبت به بررسی و انتخاب آن ها تصمیم گیری کنید.

ابزار و راهکار های بسیار مفید و زیادی هستند که می توانید از آن ها در انتخاب کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید مانند نمونه های زیر که در سایر مقالات به صورت مفصل به معرفی  و آموزش هریک خواهیم پرداخت

یک دیدگاه اشتباه در انتخاب کلمه کلیدی

بسیاری از صاحبین اصناف و مشاغل مختلف وقتی بحث در خصوص سئو و کسب جایگاه در نتایج برتر گوگل می شود معمولا تمایل دارند برای کلماتی که معمولا تک کلمه ای هستند و نسبتا در حیطه شغل و کارشان بسیار گسترده می باشد سایت خود را سئو کنند و جایگاهی کسب کنند. به عنوان مثال در همین نمونه مثال مربوط به آژانس هواپیمایی کلمات “تور” یا “بلیط” از این نمونه کلمات می باشند و تصویر اشتباه بر این است که با کسب رتبه به این کلمات تعداد جستجو بسیار بالایی را به خود اختصاص خواهند داد و مشتری بیشتری را پیدا خواهند کرد.

با اطمینان می گویم که انتخاب این نمونه کلمات که بسیار کلی و گسترده می باشند و وقت گذاشتن و هزینه کردن روی آن ها نهایتا به یاس و نا امیدی و از دست دادن زمان و هزینه بسیار زیاد منتهی خواهد شد. حتی با هزینه های سنگین و گذاشتن زمان های طولانی و حتی کسب جایگاه برتر با این کلمات، افرادی وارد سایت خواهند شد که هرگز در چرخه فروش محصولات و خدمات سایت قرار نخواهند گرفت و برای اهداف و موضوعات دیگری وارد سایت شده اند.

به جای تمرکز به روی این تک کلمات بسیار عمومی، بهترین استراتژی این است که روی عبارت های مشخص و هدفمندی برنامه ریزی کنیم که هم رقابت در آن ها امکان پذیر باشد و هم با جستجوی آن کلمات اشخاصی که وارد سایت می شوند دقیقا در چرخه فروش ما قرار بگیرند.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرد این است که در حال حاضر کمتر افرادی از جستجو های تک کلمه در جستجو های خود استفاده می کنند و معمولا افراد آن چیزی را که می خواهند به صورت جمله های که از سه و چهار کلمه و بالاتر می باشد در جستجو های خود استفاده می کنند. انتخاب این نوع کلمات و عبارت ها نه تنها کار را سریعتر و ساده تر می کند بلکه مطمئن باشید بازدید کنندگان قابل قبولی را نیز به سایت شما هدایت خواهند کرد.

تحقیق، بررسی و بهینه کردن کلمات کلیدی باید به صورت مداوم انجام شود و فقط به ابتدا کار محدود نمی شود و بزرگترین سودی که تحقیق و مطالعه مستمر در خصوص کلمات کلیدی به همراه خواهد داشت این است که به صورت مستمر تغییراتی که در درخواست های جستجو کاربران حاصل می شود را می توان زیر نظر گرفت و از آن مطلع شوید و در نتیجه خیلی سریع می توانیم نسبت به تغییرات و درخواست های جدید کاربران عکس العمل نشان داده و متناسب با آن چیزی که اشخاص در جستجو آن هستند محصولات خدمات و یا مطالب جدید تولید و ارائه کنیم.

دانلود PDF مقاله : کلمات کلیدی در سئو سایت

 

۹۵%
عالی

بررسی و امتیاز دهی به مقاله

کلمات کلیدی

  • میزان اهمیت در سئو سایت
  • کاربردی بودن در بهینه سازی و سئو سایت
  • ارائه ساده و روان
  • استفاده از تصاویر و محتوای گرافیکی

یک پاسخ برای این مطلب بگذارید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد