Snippets : نمایش توضیحات مختصر در نتایج جستجو ها

  1. سلام وبمستر
  2. آموزش سئو
  3. Snippets : نمایش توضیحات مختصر در نتایج جستجو ها
Snippets : نمایش توضیحات مختصر در نتایج جستجو ها
بدون دیدگاه
1,508

زمانی که موضوعی را در گوگل جستجو می‌کنید در زیر هر یک از نتایج گوگل توضیحات مختصر متنی در چند خط در زیر هر یک از نتایج نمایش داده می‌شود. این توضیحات توسط الگوریتم‌های گوگل به‌صورت خودکار هنگامی‌که گوگل در حال فهرست کردن و شاخص گذاری اطلاعات سایت است تولید و ساخته می‌شوند. به این توضیحات کوچک و مختصری که در زیر نتایج جستجو نمایش داده می‌شود snippets یا “قطعات توصیفی کوچک در نتایج جستجو” گفته می‌شود.

اسنیپت ها حرفه ای و بهتر برای کاربران سایت

اغلب مردم قبل از اینکه تصمیم بگیرند کتابی بخرند و بخواهند چند ساعت وقت برای مطالعه آن بگذارند تمایل دارند که ابتدا یک دید کلی نسبت به کتاب به دست بیاورند، یک دید کلی نسبت به آنچه قرار است برای خواندنش چند ساعت از وقتشان را برای آن بگذارند؛ و معمولاً افراد برای این کار یک نگاهی اجمالی به فهرست کتاب یا مقدمه کتاب یا پیشگفتار و یا خلاصه کتاب می‌اندازند تا فقط یک حسی نسبت به کتاب پیدا کنند و اگر این نگاه اجمالی در این موارد باعث ایجاد یک حس خوب برای ایشان شود معمولاً تصمیم به خرید کتاب خواهند گرفت.

نمایش اسنیپت ها در نتایج جستجو نیز دقیقاً مانند همین مثال می باشد و همین حکم را دارند و این اسنیپت ها هستند که باعث ایجاد این حس در کاربران می شوند که افراد وقت خود را برای باز کردن و خواندن صفحه ای که اسنیپت های آن را ملاحظه و مطالعه کرده‌اند، بگذارند یا خیر

اسنیپت هایی که در نتایج جستجو ها نمایش داده می شوند زمانی تأثیرگذار و به معنای واقعی توصیفی هستند که واقعاً باعث شوند در درجه اول افراد بر روی لینک‌های مربوط به آن ها کلیک کنند و در درجه دوم از صفحه ای که به ان هدایت شده‌اند کاملاً راضی باشند و آن صفحه دقیقاً صفحه‌ای باشد که شخص دنبال آن بوده و آن را جستجو می‌کرده است.

گوگل داده های اسنیپت ها را از کجا گرآوری می کند؟

معمولاً اسنیپت هایی که در نتایج جستجو نمایش داده می شوند از ۳ محل توسط گوگل تهیه و گردآوری می شوند:

  1. محتوای خود صفحات
  2. توضیحاتی که در برچسب توضیحات صفحه درج شده است
  3. لیست جمع اوری و ارائه شده در DMOZ

محتوای موجود در صفحات به قولی بهترین و آشکاراترین منبعی است که می تواند برای اسنیپت های مربوط به یک صفحه استفاده شود و محتوای که از مطالب یک صفحه استخراج و بیرون کشیده می شود معمولا قسمت و بخش هایی است که با درخواست های جستجو کاربران بیشترین ارتباط را دارا باشد. با این وجود سایت ها و مواردی پیدا می شود که خود محتوای صفحات یک منبع مناسب و صحیح برای استفاده کردن در اسنیپت های مربوط به یک صفحه نیستند، به عنوان مثال وقتی شخصی در وب برای چاپ کتاب خودش به دنبال یک موسسه چاپ و نشر جستجو می کند، صفحاتی که در نتایج جستجو نمایش داده شده اند ممکن است فقط در آن صفحات تعدادی تصویر و لوگو استفاده شده باشد و در ان تصاویر توضیحاتی در خصوص آن انتشارات و یا خدمات مربوطه آن ارائه شده باشد و شاید چند لینک نیز در ان صفحه استفاده شده باشد و این موارد هیچ کدام موارد مناسبی برای استفاده شدن برای اسنیپت های یک سایت یا صفحه مربوطه نمی باشند.

در این موارد که که محتوای یک صفحه، متن و توضیحات کافی و مناسبی برای استفاده شدن در اسنیپت ها برای نمایش در نتایج جستجو ها ندارند، کار منطقی و اولیت بعدی برای موتورهای جستجو استفاده از توضیحات درج شده در تگ توضیحات (meta description) است و این توضیحات باید به صورت کاملا دقیق و کوتاه تکمیل شده باشند به نحوی که توضیحات کاملا مرتبط و منطقی با محتوای صفحه را ارائه کرده باشند آن هم در چند کلمه و عبارت محدود (تعداد کلمات و طول مجاز و بهینه برای برچسب توضیحات )

نهایتا زمانی که سایتی محتواهای متنی کافی و کاملی ندارد تا از آن متن و توضیحات برای تولید اسنیپت ها استفاده شود و برای ان سایت یا صفحه تگ توضیحات صفحه نیز تکمیل نشده باشد یا توضیحات بسیار بی کیفیت و یا کوتاهی نوشته شده باشد، جایگزینی که گوگل از آن استفاده می کند، اطلاعات سایت DMOZ می باشد (DMOZ یک دایکتوری متن باز شناخته شده و معتبر می باشد) گوگل در طی ۱۰ سال گذشته به اطلاعات درج شده در DMOZ اعتماد کامل پیدا کرده است تا از اطلاعات ان برای تکمیل و تولید اسنیپت های مربوط به سایت ها و صفحات استفاده کند چرا که کیفیت اطلاعات مندرج در  DMOZ  بسیار بالاتر از اطلاعاتی است که که توسط خود مدیران سایت ها برای تگ های توضیحات صفحات تکمیل شده است و حتی بسیار کاملتر و دقیق از خود اطلاعاتی که در آن صفحات ارائه شده است.

البته در حال حاضر دایرکتوری DMOZ بسته شده است (http://www.dmoz.org) (از مارس ۱۷، ۲۰۱۷، dmoz.org دیگر در دسترس نیست) و گوگل استفاده از اطلاعات مندرج در این دایرکتوری را برای تکمیل اسنیپت های مربوطه متوقف کرده است و درنتیجه تکمیل اطلاعات مربوط به برچسب توضیحات بسیار بیشتر از قبل حائز اهمیت شده است که وبمسترهای باید ان را به دقت و به صورت کامل تکمیل کنند خصوصا اگر در صفحات سایت اطلاعات متنی کامل و جامعی درج نشده است (یا اصلا قابلیت ارائه مطالب متنی و توضیحی کاملی وجود نداشته است.

چه عواملی باعث می شود برچسب توضیحات، خوب و قوی باشند؟

توضیحات (متاتگ توضیحات) خوب و حرفه ای ، توضیحات کوتاه و مختصری هستند که دقیقا محتوای یک صفحه را توصیف می کنند و باید به گونه ای باشند که دقیقا خواننده را قانع کنند که صفحه و سایت مربوطه دقیقا همان چیزی است که آن ها می خواهند و درحال جستجو آن هستند. برا اطلاعات بیشتر گووگل در بخش آموزش، راهنمایی و پشتیبانی وبمستر ها یک مقاله کامل در خصوص این موضوع (ایجاد عنوان ها و توضیحات (اسنیپت ها) خوب برای نمایش در نتایج جستجو ها ) دارد که می توانید از آن نیز استفاده کنید.

توجه: در صورتی که سایت شما برای نمایش در کامپوترهای رومیزی و لپ تاپ ها و نمایش بر روی تبلت ها و موبایل ها نسخه های متفاوتی دارد دقت کنید که برای هر دو آن ها برچسب عنوان و برچسب توضیحات مناسب استفاده کرده باشید.

مشکلات متداول در استفاده از متاتگ توضیحات :

ازآنجایی که برچسب توضیحات صرفا برای نمایش در موتورهای جستجو و برخی از نرم افزارها مورد استفاده قرار می گیرد (متاتگ توضیحات به ضورت مستقیم در ظاهر سایت نمایش داده نمی شوند) وبمسترها عمولا فراموش می کنند که این اطلاعات مربوط به این برچسب را تکمیل کنند و ان را به صورت کامل خالی می گذارند. همچنین در برخی موارد از برچسب توضیحات کاملا یکسان و مشابهی برای تکمیل متاتگ توضیحات بسیاری از صفحات سایت (و حتی کل صفحات سایت) استفاده می شود و از طرف دیگر این نیز بسیار متداول است که افراد از توضیحات کاملا بی کیفیت، یا کاملا اسپم یا کپی شده کامل از خود متن صفحه برای تکمیل برچسب توضیحات صفحات استفاده کرده باشند که همه این موارد معمولا باعث یک تجربه بسیار بد و ناخوشایند برای کابران می باشند(چون کاربرانی که جستجو می کنند و بر اساس این توضیحات روی لینکی کلیک می کنند به سایت ها و صفحاتی هدایت می شوند که اصلا هدف آن ها نبوده و با آن چیزی که برای آن جستجو کردند یا به عبارتی به دنبال آن هستند بسیار دور می باشد) بنابراین گوگل ترجیح می دهد که از اطلاعات چنین برچسب های اصلا استفاده نکند و کامل از ان ها چشم پوشی کند.

 

محدودیت تعداد کاراکترهای استفاده شده در برچسب توضیحات صفحات:

عملا هیچ محدودیتی در طول کاراکترها و متنی که برای برچسب توضیحات صفحات استفاده می شود وجود ندارد، اما اسنیپت هایی که در نتایج جستجو ها استفاده و نمایش داده می شوند بر اساس طول نمایش در صفحات نمایش ها و متناسب با عرض دستگاه ها کوتاه می شوند

نکته: گوگل در این بخش به صورت مستقیم در خصوص تعداد کارکترها عددی را اعلام نکرده است اما پیشنهاد می شوند حداکثر تعداد  ۱۶۰ کاراکتر برای تکمیل اطلاعات مربوط به برچسب توضیحات صفحات استفاده کنید تا مطمئن باشید اگرمستقیما از این اطلاعات برای تکمیل اسنیپت های مربوطه و نمایش در نتایج جستجو ها استفاده کرد، ان به صورت کامل نمایش داده شود و چیزی از آن کوتاه نشود

آیا این امکان وجود دارد که اجازه ندهیم ربات های گوگل برای تکمیل اسنیپت ها جهت نمایش در نتایج جستجو ها از محتوای صفحات استفاده کنند؟

توسط دستور “nosnippet”  به صورت کلی می توانید درخواست دهید تا گوگل هیچ اسنیپتی را در نتایج جستجو مربوط به یک صفحه نمایش ندهد و راهی وجود ندارد که مثلا فقط اجازه ندهید که برای تکمیل اسنیپت ها از محتوای یک صفحه استفاده نشود درحالی که دسترسی به سایر بخش های یک محتوا داده شده است .

نوشته شده توسط Gray از تیم گوگل منتشر شده در webmasters.googleblog.com

چگونه در نتایج گوگل پرسش و پاسخ (FAQ Schema) بسازیم؟

یکی از اسکیماهای جدید گوگل که می توانید از آن برای نمایش در صفحه نتایج جستجوی گوگل استفاده کنید پرسش و پاسخ یعنی ویژگی FAQ (Frequent Answer and question) است . حتما شما هم درهنگام سرچ عبارات های مختلف با سایت های زیادی روبرو شده اید که در پایین عنوان و توضیحات متای خود لیستی از پرسش و پاسخ را به صورت آکاردئونی نشان می دهند.

قوانین ساخت FAQ

قبل از آشنایی با نحوه ساخت FAQ  لازم است تا با قوانین آن آشنا شوید . FAQ را تنها برای صفحاتی استفاده کنید که لیستی از پرسش و پاسخ دارند . هرگز FAQ را برای اهداف تبلیغاتی یا صفحه ای که کاربران می توانند به یک پرسش پاسخ های متفاوتی بدهند استفاده نکنید.

علاوه بر آن مهم ترین قانون آن این است که تمام محتوای پرسش و پاسخ باید در صفحه هدف نیز قابل رؤیت باشد . در حال حاضر FAQ برای تمامی سایت های خارجی و فارسی وتمام دستگاه ها (موبایل – لپ تاپ)قابل رؤیت است .

نحوه ساخت FAQ

برای ساخت پوسش و پاسخ در نتایج جستجوی گوگل با استفاده از اسکیما باید ابتدا وارد آدرس زیر شوید :

https://technicalseo.com/tools/schema-markup-generator

نحوه ساخت faq

سپس بر روی فلشی که در عکس بالا دور آن دایره قرمز کشیده شده  است کلیک کنید و گزینه FAQ Page را انتخاب کنید تا صفحه زیر باز شود .

نحوه ساخت faq question

در قسمت Question سؤال خود را و در قسمت Answer جواب را بنویسید .برای نوشتن پرسش و پاسخ بعدی روی دکمه آبی رنگ ADD QUESTION  بزنید . پس از وارد کردن کامل سؤال و جواب های خود کد کامل آن در مقابلش همان طور که می بینید ساخته می شود .اکنون باید کد script را در هدر صفحه مورد نظر خود تایپ کنید .

اگر سایت شما ورد پرس است برای کپی کردن کد به دست آمده درهدر صفحه مورد نظر می توانید از افزونه sogo header footer استفاده کنید . هنگام نصب افزونه در پایین صفحه با قسمت های زیر روبرو می شوید که کد را باید در قسمت مربع بالایی وارد کنید .

ساخت faq-question

اکنون می توانید منتظر بمانید تا گوگل پرسش و پاسخ شما را در نتایج خود نشان دهد .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.