تناقض های سئو

37

در سئو سایت و تکنیک‌های مطرح‌شده توسط اشخاص و سایت‌های معتبر و حتی خود گوگل ممکن است با تناقض‌های زیادی برخورد کنید، تناقض‌هایی بین معیارهای رتبه دهی سایت‌ها و موارد تأثیرگذار یا بدون تأثیر در سئو سایت.

به‌عنوان‌مثال یکی از فاکتورهای مؤثر در رتبه‌بندی سایت‌ها، دامنه سایت است، اما اینکه دامنه چندبخشی باشد و از کاراکتر خط تیره (-) در آن‌ها استفاده شده باشد یا نه و یا بودن کلمات کلیدی در نام دامنه و یا تاریخ انقضاء دامنه و… همگی می‌توانند جزء فاکتورهای تأثیرگذار باشند و شاید هم واقعاً تأثیرگذار نباشند و حتی با فرض تأثیرگذار بودن اینکه تا چه میزان بر روی رتبه‌بندی سایت‌ها تأثیرگذار هستند، هیچ‌چیزی به‌صورت رسمی و با اعداد و ارقام دقیق مشخص نیست.

و یا در خصوص تأثیر محتوا یا لینک‌های خارجی، اینکه کدام‌یک مهم‌تر هستند و یا درصدهایی که در سطح وب اعلام می‌شود که مثلاً لینک‌های خارجی فرضاً ۷۳٫۵% در سئو سایت تأثیر دارند و یا درصدهای عجیب‌وغریب دیگری که در خصوص سایر فاکتورها بیان می‌شود، باید بگویم که در خصوص فاکتورهای تأثیرگذار در رتبه‌بندی سایت‌ها و میزان تأثیر هرکدام، هیچ قانون و مقررات از پیش نوشته‌شده‌ و هیچ‌چیز مطلقی وجود ندارد و البته که موتورهای جستجو ازجمله گوگل نیز هرگز این موارد را به‌صورت دقیق و البته صادقانه بیان نخواهند کرد، چراکه ارائه اطلاعات دقیق در خصوص فاکتورهای تأثیرگذار در رتبه‌بندی سایت‌ها و اعلام میزان تأثیر هرکدام می‌تواند مورد سوءاستفاده بسیاری از وبمستران سودجو قرار بگیرد؛ و این فاکتورها و الگوریتم‌های رتبه‌بندی سایت‌ها به‌صورت مدام در حال تغییر و بروز رسانی می‌باشند و هیچ‌چیز ثابت و همیشگی نیز وجود ندارد.

تجربه‌های افراد و سایت‌های مختلف هم بسیار متنوع و گاهی متفاوت است، به‌عنوان‌مثال ممکن است در حالتی یک دامنه با کلمات فارسی (چه فینگلیش چه دامنه فارسی) نتیجه بسیار خوبی گرفته باشد و یک دامنه دیگر با چندبخشی بودن و حتی استفاده از چندین کاراکتر خط تیره بین کلمات رتبه خوبی گرفته باشد. در اینجا ما نمی‌توانیم این نتیجه‌گیری را بکنیم که این موارد تأثیرگذار هستند و از اهمیت بالاتری نسبت به سایر معیارها برخوردار هستند، چون فقط یک فاکتور نیست و بیش از ۲۰۰ فاکتور وجود دارد که در رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر گرفته می‌شوند.

در برخی از سایت‌ها و مطالبی که توسط اشخاص مختلف در خصوص فاکتورهای تأثیرگذار در سئو سایت مطرح می‌شود تضادها و تناقض‌هایی را ممکن است مشاهده کنید، به‌جای اینکه ذهن خود را درگیر این موضوع کنید که آیا فاکتور X در سئو سایت تأثیر دارد یا خیر و اگر تأثیر دارد تا چه مقداری تأثیر دارد، تمام هدف خود را بگذارید بر روی سه نکته ذیل و مطمئن باشید سایت شما جایگاه پایداری را در نتایج جستجو گوگل کسب خواهد کرد:

اول اینکه هدف سایت، کاربران باشد و برای این تلاش کنید که درزمینه کاری خود بهترین خدمات را از طریق سایت خود به کاربرانتان ارائه کنید.

دوم اینکه نیم‌نگاهی به ربات‌های جستجوگر داشته باشید و سایت را برای درک و فهم این ربات‌ها بهینه کنید به‌نحوی‌که بتوانند به‌سادگی به بخش‌های مختلف سایت دسترسی داشته باشند و دقیقاً منظور و هدف شما را از اطلاعات مندرج در سایت به‌خوبی درک کنند.

سوم اینکه هر فاکتوری که بر روی تجربه استفاده کاربر از سایت به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم تأثیرگذار است را بدون اینکه بخواهید بدانید آن فاکتور چقدر در سئو سایت تأثیرگذار است آن را به‌دقت در سایت خود رعایت کنید.

تمامی مواردی که کتاب آموزش سئو و در سایت hiwebmaster.ir ارائه گردیده است مهم‌ترین نکات و مطالبی هستند که در سایت‌های معتبر ازجمله گوگل استناد شده‌اند  همچنین برخی از این موارد از ابزارهای تحلیلی خود گوگل ازجمله کنسول جستجو استخراج شده‌اند. بسیاری از این نکات بر روی سایت‌ها متفاوت با حالت‌های مختلف تست و بررسی‌شده و می‌توانید با خیالی آسوده آن‌ها را در سایت خود اعمال کنید، شاید برای برخی از فاکتورهای ذکرشده نتوان دلیل قابل قبولی برای مؤثر بودن در رتبه‌بندی سایت‌ها آورد اما حداقل آن است که آن موارد ضرری را متوجه سایت شما نخواهند کرد و اگر فرض بگیریم تنها شرط رتبه‌بندی سایت‌ها، آن فاکتور خاص باشد (تمامی معیارها و فاکتورها برای دو سایت یکسان باشند) فاکتورهای ذکرشده در رتبه‌بندی یک سایت می‌توانند تأثیرگذار باشند. خصوصاً اگر در تجربه استفاده کاربر از سایت تأثیرگذار باشند.

بسیاری از فاکتورها تأثیر بالایی در رتبه‌بندی سایت دارند و بسیاری دیگر تأثیر نسبتاً کمتری دارند و واقعاً نمی‌توان به‌صورت کاملاً تفکیک‌شده و با اعداد و ارقام دقیق، تعیین کنیم که هر فاکتور چه میزان در سئو سایت تأثیر دارد، بنابراین تمامی نکات را رعایت کنید و در خصوص برخی از موارد با دقت و تمرکز بیشتری وقت بگذارید.

مثال کنکور را به خاطر بیاورید، فرض کنید از ضریب دروس دقیقاً مطمئن نیستیم و اصلاً ضرایب نیز اعلام نشده باشد اما فقط می‌دانیم که برخی دروس ضرایب بالاتر و تأثیر بالاتری در تعیین رتبه ما دارند. با توجه به نوع رشته تحصیلی، اینکه بتوان حدس زد کدام دروس می‌توانند دارای ضریب بالاتری باشند کار زیاد سخت و پیچیده‌ای نخواهد بود؛ و درنتیجه کافی است بر روی آن دروس تمرکز و وقت بیشتری بگذاریم.

دانلود pdf مقاله : تناقض های سئو

تناقض های سئو
نظرات ۴ (۹۵%) ۴٫۸

مطالب مرتبط پست های بیشتر از این نویسنده

یک پاسخ برای این مطلب بگذارید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد