سئو و بازاریابی اینترنتی

نمایش ظاهری سایت در نتایج جستجو گوگل

38

آیا تاکنون به نحوه نمایش ظاهری سایت‌ها در لیست نتایج گوگل دقت کرده‌اید؟

آیا دقت کرده‌اید که برخی نتایج متفاوت‌تر نمایش داده می‌شوند و یا برخی المان‌ها و توضیحات جانبی بخصوصی در کنار برخی از نتایج نمایش داده می‌شود؟

آیا محتویات سایت خود را توسط روش‌های استاندارد برای ربات‌های گوگل نیز برچسب‌گذاری کرده‌اید تا درک بهتری از مطالب سایت داشته باشند و دقیق‌تر بتوانند آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنند؟

آیا در خصوص فنّاوری‌های جدیدی که گوگل جهت نمایش سایت‌ها در نتایج جستجو استفاده می‌کند اطلاع دارید؟ و….

اولین بخش از گزارش‌ها ارائه‌شده در کنسول جستجو تحت عنوان “Search Appearance” است و گوگل توسط ابزارها و گزارش‌ها ارائه‌شده در این بخش شما را در رسیدن به پاسخ سؤالات فوق و بسیاری موارد دیگر یاری راهنمایی می‌کند.

ابزارها و گزارش هایی که در بخش Search Appearance از گوگل وبمستر ارائه می شوند عبارت‌اند از:

  • Search Appearance
  • structured data
  • Rich Cards
  • Data Highlighter
  • HTML Improvements
  • Accelerated Mobile Pages

تجسم نمایش ظاهری سایت در لیست نتایج جستجو گوگل

سایت‌هایی که در نتایج جستجو گوگل نمایش داده می‌شوند هریک جزئیات و اطلاعات متفاوتی را نسبت به سایر نتایج می‌توانند در برداشته باشند. اگر بر روی آیکون روبروی گزینه Search Appearance  در کنسول جستجو کلیک کنید، پیش‌نمایش یک سایت نمونه به همراه کلیه جزئیات و قسمت‌هایی از آن سایت که ممکن است توسط گوگل در نتایج جستجو نمایش داده شود را می‌توانید ببینید

پیش‌ نمایشی از نمایش سایت‌ها در نتایج جستجو گوگل (Search Appearance)به کمک این نمونه می‌توانید تجسم کنید که سایتتان ممکن است چگونه در نتایج جستجو گوگل نمایش داده شود. همچنین توسط اطلاعات درج‌شده در این نمونه، گوگل شمارا راهنمایی می‌کند که چگونه و توسط کدام محتوا و یا اعمال تغییرات در کدام دستورالعمل و یا بخش‌های سایت خود می‌توانید در نمایش این اطلاعات در نتایج گوگل تأثیر بگذارید و تغییرات دلخواه خود را اعمال کنید.

اطلاعاتی که در این نمونه نمایش داده خواهد شد هم شامل موارد ضروری است که برای هر سایت در نتایج جستجو ظاهر می‌شود مانند عنوان، لینک و توضیحات مربوطه به هر سایت و هم شامل یک سری موارد اختیاری نیز است مثل لینک‌های داخلی و مهم سایت، نوار جستجوی اختصاصی برای آن سایت، محصولات و یا وقایع خاص که توسط اسنیپت ها در سایت تعریف و درج شده‌اند و یا ناوبری صفحات، این موارد ازاین‌جهت “اختیاری” نام‌گذاری شده‌اند که خود گوگل در نمایش این موارد تصمیم می‌گیرد که آن‌ها را برای سایت شما در نتایج جستجو نمایش دهد یا خیر و شما هیچ کنترلی بر روی آن‌ها نخواهید داشت.

نحوه استفاده از اطلاعات ارائه‌شده در Search Appearance

  1. بر روی آیکون   مقابل Search Appearance کلیک کنید.
  2. در نمونه ارائه‌شده اگر بر روی هر یک از قسمت‌ها کلیک کنید ۲ گزینه به شما نمایش داده می‌شود:
  • How to influence

در این بخش راهنمایی و دستورالعمل‌هایی قرار داده‌شده که اگر طبق آن‌ها عمل کنید می‌توانید در نحوه نمایش اطلاعات این بخش از سایت در نتایج جستجو گوگل تأثیر دلخواه خود را بگذارید.

  • In Search Console

در این بخش اگر امکان آن وجود داشته باشد مستقیماً به قسمتی از کنسول جستجوی گوگل هدایت خواهید شد که توسط ابزار موجود در آن بخش می‌توانید در نحوه نمایش اطلاعات این بخش از سایت در نتایج جستجوی گوگل تأثیر بگذارید و تغییرات دلخواه خود را اعمال کنید.

پس از اعمال تغییرات و بروز رسانی‌های مستقیم در سایت یا استفاده از ابزارهای مربوطه در کنسول جستجو گوگل، سایت خود را زیر نظر بگیرید و تغییرات ایجادشده در نتایج جستجو برای سایت موردنظر مشاهده کنید.

این نکته را مدنظر قرار دهید که نمونه ارائه‌شده صرفاً یک مثال از کلیه مواردی است که می‌تواند در نتایج جستجوی مربوط به یک سایت نمایش داده شود و ممکن است خیلی از این موارد برای سایت شما در نتایج جستجو اصلاً نمایش داده نشود.

المان های قابل نمایش در نتایج جستجو گوگل

  • Title : عنوان صفحه

اولین و یکی از سه المانی که بدون استثنا برای هر نتیجه ای در گوگل نمایش داده می شود عنوان صفحات می باشد، عنوان صفحات بسیار مهم می باشند و درک سریعی از محتوای یک صفحه به کاربر نمایش می دهند و شخص با توجه به جستجویی که انجام داده است و عنوانی که در نتایج مشاهده می کند، می تواند تصمیم بگیرد که بر روی آن نتیجه کلیک کند یا خیر.

title یا عنوان صفحات در نمایش نتایح جستجو گوگل

عنوان صفحات در تگ <title> قرار می گیرد و البته اگر شما برای صفحاتی از سایت فراموش کرده باشید که از تگ عنوان استفاده کنید یا عنوان های کوتاه یا بسیار بلندی را برای صفحات سایت انتخاب کرده باشید گوگل در بخش HTML Improvements از گوگل وبمستر گزارشات کاملی در این خصوص را برای شما ارائه می کند.

 

  • URL : لینک صفحه

دومین و یکی از سه المانی که بدون استثنا برای هر نتیجه ای در گوگل نمایش داده می شود لینک صفحات می باشد که در زیر عنوان در نتایج جستجو قرار می گیرد، برای برخی نتایج ممکن است مستقیما همان Url صفحه مربوطه در زیر عنوان قرار بگیرد و یا برای برخی نتایج، نمایش مسیر صفحه مربوطه که Breadcrumbs نامیده می شود نمایش داده می شود. (این لینکی که در نتایج جستجو نمایش داده می شود صرفا لینک یا مسیر صفحه مربوطه می باشد و به صورت مستقیم در نتایج جستجو قابل کلیک نمی باشد)

در تصویر های زیر اگر دقت کنید تفاوت حالت نمایش هر دو را متوجه خواهید شد.

Breadcrumbs در نتایح جستجو گوگل

 

  • Snippet : توضیحات

سومین و یکی از سه المانی که بدون استثنا برای هر نتیجه ای در گوگل نمایش داده می شود توضیحات مختصری در خصوص آن نتیجه می باشد.

snippet یا توضیحات در نمایش نتایح جستجو گوگل

در زیر هر یک از نتایج گوگل توضیحات مختصر متنی در چند خط نمایش داده می‌شود. این توضیحات توسط الگوریتم‌های گوگل به‌صورت خودکار هنگامی‌که گوگل در حال فهرست کردن و شاخص گذاری اطلاعات سایت است تولید و ساخته می‌شوند. به این توضیحات کوچک و مختصری که در زیر نتایج جستجو نمایش داده می‌شود snippets یا “قطعات توصیفی کوچک در نتایج جستجو” گفته می‌شود.

گوگل معمولا متن نمایش داده شده در این بخش را از محتوای صفحه یا محتوای تگ توضیحات (meta Description) استخراج می کند. در مقاله “اسنیپت ها حرفه ای و بهتر برای کاربران سایتGray از تیم گوگل دقیقا اشاره می کند که چگونه بهترین اسنیپت ها را در نتایج جستجو داشته باشید.

 

  • Sitelinks : نمایش لینک های داخلی یک سایت زیر لینک اصلی

لینک‌های سایت، لینک‌هایی می‌باشندکه در زیر برخی از نتایج جستجو گوگل نمایش داده می‌شود. اگر دقت کرده باشید زمانی که موضوعی را در گوگل جستجو می‌کنید در برخی از نتایج جستجو، گوگل لینک‌های از یک سایت را زیر نام و لینک اصلی آن سایت نمایش می‌دهد.

 نمایش سایت لینک ها (google sitelinks) در نتایح جستجو گوگل

این لینک‌ها صرفاً برای کمک به بازدیدکنندگان است تا بتوانند مستقیماً به صفحات مهم یک سایت که مرتبط با موضوع جستجو ایشان می‌باشد هدایت شوند. الگوریتم‌های گوگل ساختار لینک‌های وب‌سایت شمارا بررسی و آنالیز می‌کنند تا بتوانند راه‌های میانبری پیدا کنند و کاربران را خیلی سریع به آن چیزی که می‌خواهند هدایت کنند و در زمان آن‌ها حداکثر صرفه‌جویی ممکن انجام شود. به عبارتی گوگل فقط لینک‌های را در زیر لینک اصلی سایت نمایش می‌دهد که حس کند آن لینک‌ها برای کاربران مفید هستند. در مقاله google sitelinks در این خصوص به صورت مفصل صحبت کرده ایم.

 

  • Search within a site: سرچ باکس اختصاصی برای یک سایت

برای برخی سایت ها، گوگل در صفحه نتایج جستجو یک سرچ باکس اختصاصی نمایش می دهد که کاربران می تواند از طریق آن مستقیما در سایت مربوطه جستجو های خود را انجام دهد، این باکس جستجو به صورت کامل تحت کنترل خود گوگل است و بر اساس تشخیص خود آن را برای برخی از سایت ها نمایش می دهد و مدیریان سایت ها هیچ کنترلی بر روی آن ندارند.

نمایش سرچ باکس در نتایح جستجو گوگل

  • Rich Snippets : توضیحات غنی و بصری

همان‌طور که اشاره شد Snippets توضیحات مختصر متنی است که در زیر نتایج جستجو در گوگل نمایش داده می‌شود. حال اگر این اطلاعات فراتر از یک سری متن ساده باشد و اطلاعات بصری‌تر در همان صفحه نتایج گوگل مستقیماً به کاربران نمایش داده شود (مثل ستاره‌های امتیازدهی، یا تاریخ یک رویداد یا قیمت یک محصول). این اطلاعات غنی و دقیق‌تر توسط خود مدیریان سایت‌ها و به کمک داده‌های ساختاریافته برای ربات‌های موتورهای جستجو تعریف و اصطلاحاً برچسب‌گذاری می‌شوند.

نمایش ریچ اسنیپت ها در نتایج جستجو گوگلدانلود PDF مقاله google webmaster search appearance

یک پاسخ برای این مطلب بگذارید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد