سئو و بازاریابی اینترنتی

Data Highlighter: ابزار نشانه گذاری داده های سایت

9
گوگل با فراهم آوردن ابزار Data Highligter در ابزار گوگل وبمستر خود  این امکان را به مدیران سایت‌ها می‌دهد که به‌سادگی و بدون هیچ‌گونه دانش کد نویسی داده‌های موجود در سایت را برچسب‌گذاری کرده و کمک کنند تا گوگل اطلاعات و داده‌های موجود در سایت را به‌خوبی درک کند و درنتیجه اطلاعات سایت را بسیار جذاب‌تر و به شیوه‌های جدید در نتایج جستجو نمایش دهد.

Data Highlighter یکی از ابزارهای بسیار قدرتمند موجود در کنسول جستجو گوگل است که به شما کمک می‌کند الگویی از داده های ساختاریافته‌ که ممکن است در سایت شما استفاده‌شده باشد را برای خود گوگل توضیح دهید و کمک کنید تا گوگل این نوع داده‌ها را در سایت شما به‌خوبی درک کند.

شما به‌سادگی توسط ابزار Data Highlighter و فقط با کمک موس کامپیوتر خود می‌توانید داده‌های موجود در سایت را برای ربات گوگل برچسب‌گذاری کنید و درنتیجه گوگل می‌تواند اطلاعات موجود در سایت شمارا بسیار جذاب‌تر و به شیوه‌ای جدید در نتایج جستجو خود نمایش دهد.

به‌عنوان‌مثال اگر سایت شما یک سایت خبری است و شامل فهرستی از حوادث و اتفاقات مختلف است، شما می‌توانید توسط ابزار Data Highlighter برای تگ گذاری اطلاعات مربوط به حوادث و رویدادهای اتفاق افتاده استفاده کنید. (تگ کردن اطلاعاتی چون: نام، محل حادثه، تاریخ و غیره). پس‌ازاین برچسب‌گذاری زمانی که ربات گوگل مجدد برای بررسی سایت مراجعه می‌کند، این اطلاعات برچسب‌گذاری شده در قالب Rich Snippet ها قابل‌دسترس خواهند بود و در نتایج جستجو گوگل نمایش داده خواهند شد.

Data Highlighter

البته این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که از ابزار Data Highlighter فقط می‌توان برای صفحاتی از سایت استفاده کرد که توسط گوگل بررسی‌شده باشد و درصورتی‌که گوگل صفحاتی از سایت را هنوز بررسی نکرده باشد و یا اجازه دسترسی برای برخی از صفحات سایت را نداشته باشد (مثلاً صفحاتی که فرم ورود دارند و نیاز به ثبت‌نام، نام کاربری و کلمه عبور برای مشاهده آن صفحات است) عملاً نمی‌توانید از Data Highlighter برای این صفحات استفاده کنید.

انواع داده‌هایی که توسط Data Highlighter پشتیبانی می‌شوند:

  • مقالات
  • وقایع و حوادث
  • تجارت‌های محلی
  • رستوران‌ ها
  • برنامه‌های نرم افزاری
  • فیلم
  • سریال تلویزیونی
  • کتاب ها

درصورتی‌که در سایت خود هریک از انواع داده‌های ذکر شده را داشته باشید می‌توانید توسط ابزار Data Highlighter فیلدهای مربوط به هریک از داده ها را برای گوگل برچسب‌ گذاری کنید.

نحوه دسترسی و استفاده از ابزار دیتا های لایتر گوگل :

  1. وارد حساب کنسول جستجو خود شوید.
  2. سایت مورد نظر را از لیست سایت هایی که در حساب کنسول جستجو خود وارد و مالکیت آن را تائید کرده اید، انتخاب کنید.
  3. از منوی search appearance گزینه data highlighter  را انتخاب کنید.

دسترسی به دیتا هایلایتر در گوگل وبمستر

سازمان‌دهی صفحات و مفهوم page sets

در شروع کار با این بخش و برای اینکه بتوانید در Data Highlighter مشخص کنید کدام‌یک از صفحات سایت شامل داده‌هایی برای برچسب‌گذاری هستند باید یک یا چند page sets ایجاد کنید.

به عبارتی page set دسته‌بندی کردن صفحات سایت است و هر page set شامل مجموعه‌ای از صفحات سایت است که همواره اطلاعاتی را در سایت نمایش می‌دهند (و معمولاً همه صفحاتی که در یک page set قرار می‌گیرند، یک قالب و چهارچوب مشابه دارند) و این صفحات به گونه سازمان‌دهی شده‌اند که لینک‌های آن‌ها از یک الگوی نسبتاً ساده و مشخص پیروی می‌کند.

از ابزار Data Highlighter معمولاً برای صفحاتی استفاده می‌شود که در آن صفحات از کدهای نشانه‌گذاری به زبان HTML برای برچسب‌گذاری داده‌ها استفاده نشده باشد هرچند که برای این نوع صفحات نیز می‌توان از Data Highlighter استفاده کرد؛ اما به‌طورکلی این ابزار فقط برای فهماندن اطلاعات صفحاتی از سایت که در آن‌ها هیچ نوع کد نشانه‌گذاری استفاده نشده است کاربرد دارد.

درصورتی‌که در سایت خود اطلاعات مختلفی ارائه می‌کنید و برای هر یک از انواع اطلاعات ارائه‌شده نیز آدرس‌دهی و دسته‌بندی خاصی استفاده می‌کنید، می‌توانید برای هر یک از این نوع اطلاعات یک page set خاص مربوط به آن را ایجاد کنید.

به‌عنوان‌مثال فرض کنید شما سایتی دارید که هم درزمینه موسیقی و هم در زمینه همایش‌ها و سخنرانی‌های مختلف مطلب دارد و برای هر موضوع نیز از یک الگو خاص جهت دسته‌بندی و لینک دهی‌ها استفاده‌شده است و صفحاتی مانند صفحات نمونه زیر را دارید:

  • www.example.com/events/music/pop/pop-music.html
  • www.example.com/events/music/classical/classical-music.html
  • www.example.com/events-speaking/europe/europe-reviews.html
  • www.example.com/events-speaking/asia/asia-reviews.html

به لینک اول و دوم دقت کنید، برای هرکدام از یک الگوی مشابه و ساده برای آدرس‌دهی صفحات مربوطه استفاده شده است:

www.example.com/events/music/*/*

ازآنجایی‌که هر دو لینک در خصوص موسیقی هستند می‌توانند با یکدیگر در یک page set قرار بگیرند و به همین ترتیب لینک دوم و سوم نیز می‌توانند در یک page set دیگر قرار بگیرند، چراکه هردوی آن‌ها نیز در خصوص یک موضوع یکسان (همایش‌ها) می‌باشند و هردو نیز از یک الگوی ساده و مشابه مانند نمونه زیر استفاده می‌کنند:

www.example.com/events-speaking/*/*

تغییرات اعمال‌شده در یک page set

هر زمان که گوگل صفحات سایت را بررسی می‌کند، Data Highlighter بر اساس page set ها و برچسب‌گذاری‌های انجام‌شده، اطلاعات موردنظر را از سایت استخراج و آن‌ها را جهت استفاده در Rich Snippet ها در اختیار گوگل قرار می‌دهد. حال اگر شما تغییرات قابل‌توجهی را در نحوه نمایش اطلاعات و یا تغییراتی را در ساختار لینک‌های صفحات ایجاد کردید، بهتر است که page set ها مربوطه را که از قبل تعریف کرده‌اید، حذف کنید و از ابتدا page set های جدید منطبق بر ساختار جدید سایت ایجاد کنید.

 

یک پاسخ برای این مطلب بگذارید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد