استراتژی فیبو کیورد (fibokeyword)

54

روشی که من (محسن رجبی) آن را FiboKeyword نام نهاده‌ایم یک راهکار ساده و کاربردی است و برای هر سایتی با هر موضوعی چه ازلحاظ رقابتی سخت و چه آسان کاملاً قابل‌استفاده است و خود ما نیز دقیقاً بر همین اساس برای انتخاب کلمات کلیدی و سئو سایت‌های موردنظر اقدام می‌کنیم.

پس از آماده شدن لیست کلمات کلیدی ممکن است تعداد کلمات انتخاب‌شده بسیار زیاد باشد بنابراین اولین قدم انتخاب یک سری کلمه محدود و حذف برخی از کلمات و عبارت از لیست است. بر اساس این استراتژی ما فقط در هر گروه از کلمات و موضوعاتی که می‌خواهیم بهینه‌سازی کنیم، تعداد فقط ۱۲ کلمه کلیدی را نیاز داریم.

اقداماتی که باید انجام دهیم شامل مراحل زیر است:

محدود کردن تعداد کلمات کلیدی کلیدی به ۱۲ کلمه یا عبارت

ابتدا برای لیست کلمات کلیدی خود اطلاعات جدول نمونه زیر را تکمیل می‌کنیم:

کلمه کلیدی میانگین جستجو ماهیانه در keyword planner تعداد رقبا مرتبط در جستجو گوگل سطح رقابتی

(A یا B یا C)

ستون اول: لیست تمامی کلمات کلیدی که با روش‌های ذکرشده آن‌ها را استخراج کرده‌ایم.

ستون دوم: میانگین تعداد جستجو ماهیانه برای هر کلمه که در ستون Avg. monthly searches از نرم‌افزار کیورد پلنر قابل‌دسترس است.

ستون سوم: تعداد رقبایی که از آن کلمه کلیدی دقیقاً در عنوان مطلب یا صفحه خود استفاده کرده‌اند. برای به دست آوردن مقادیر مربوطه کافی است دستور زیر را برای هر کلمه کلیدی در گوگل جستجو کنید و مقدار عددی که گوگل نمایش می‌دهد را در ستون مربوطه مقابل هر کلمه بنویسید.

Intitle:"YOUR KEYWORD"

این مقدار تعداد صفحاتی را نمایش می‌دهد که در آن‌ها دقیقاً کلمه موردنظر در عنوان آن صفحه استفاده شده است و این صفحات می‌توانند رقبای جدی‌تر شما درزمینه سئو کلمه موردنظر باشند. به‌عنوان‌مثال در شکل زیر این جستجو برای کلمه کلیدی “مبل راحتی” انجام شده و می‌بینید که تعداد ۹۶،۰۰۰ نتیجه مرتبط را گوگل پیدا کرده است.

جستجو تعداد صفحاتی که از یک عبارت در عنوان صفحه استفاده کرده‌اندحال کلمات خود را بر اساس مقادیر ستون سوم یعنی تعداد سایت‌های مرتبط منظم کنید (ازآنجایی‌که تعداد جستجوها ماهیانه که توسط کیورد پلنر اعلام می‌شود به‌صورت میانگین است، بر اساس تعداد رقبا این نظم را صورت می‌دهیم) و با توجه به دو نکته زیر کلمات خود را محدود می‌کنیم:

  1. برخی از کلمات در موارد جزئی ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشند مثلاً یک حرف‌اضافه، یا فاصله بین کلمات و … بنابراین آن عبارت و حالتی که تعداد میانگین جستجوی کمتری در keyword planner دارد را حذف کنید و اگر این تعداد یکسان است کلمه‌ای که تعداد رقبا و سایت‌های مرتبط کمتری دارد را حذف کنید.
  2. برخی کلمات ممکن است میانگین جستجو یکسانی داشته باشند، در این حالت کلمه‌ای را نگه‌دارید که اگر شخص با جستجو آن کلمه وارد سایت شد مستقیماً وارد چرخه فروش سایت قرار بگیرد و نهایتاً به یکی از خریداران شما تبدیل شود.

درنهایت فقط ۱۲ کلمه‌ای که بیشترین تعداد جستجو را دارند، انتخاب و بقیه را از لیست خود حذف کنید و درحالی‌که این کلمات بر اساس بیشترین تعداد جستجو منظم شده‌اند برای هرکدام یک سطح رقابتی مشخص می‌کنیم:

مشخص کردن سه سطح رقابتی A، B و C برای کلمات سخت، متوسط و ساده

به ترتیب کلمات را بررسی کنید، در بسیاری از موارد اطلاعات هر دو ستون تائید کننده یکدیگر هستند مثلاً تعداد رقبا بالاتر تعداد جستجوی بالاتری نیز دارند و به ترتیب برای کلمات یکی از سه سطح A، B یا C را انتساب می‌دهیم:

سطح A: برای کلمه اول لیست، سطح A را قرار می‌دهیم که کلمه سخت و رقابتی ما خواهند بود.

سطح B: برای سه کلمه بعد سطح B را قرار می‌دهیم که کلمات متوسط ما برای سئو سازی می‌باشند.

سطح C: برای هشت کلمه آخر سطح C را قرار می‌دهیم که کلمات ساده با رقابت کم ما خواهند بود.

اگر بین دو کلمه، میانگین تعداد جستجوها برای کلمه‌ای بالاتر از تعداد رقبا باشد (در مواردی به‌ندرت این اتفاق ممکن است رخ دهد) کلمه رقباتی تر کلمه‌ای است که میانگین جستجو بالاتری را به خود اختصاص داده است.

شروع کار بهینه‌سازی بر اساس کلمات دسته C

کار سئو و بهینه‌سازی سایت را با تمرکز بر روی کلمات کلیدی سطح C شروع می‌کنیم و کلمات سطوح B و A زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که برای هر یک از کلمات انتخابی اولیه جایگاهی را در صفحه اول گوگل کسب کرده باشیم.

چند نکته:

  1. می‌توان هرزمانی نسبت به به‌روزرسانی کلمات و گروه‌های کلمات کلیدی خود اقدام کنید.
  1. لیست دوازده‌تایی که تشکیل می‌دهید حتماً باید در یک حوزه و بر محوریت یک کلمه باشد. به‌عنوان‌مثال برای یک آژانس هواپیمایی اگر تورهای مختلفی برای مثلاً کیش، مشهد، دوبی، مالزی و… ارائه می‌شود، هر لیست فقط مربوط به یک موضوع است مثلاً ۱۲ کلمه در خصوص تور کیش و یک دسته ۱۲ کلمه‌ای دیگر در خصوص تور دبی و …
  1. اینکه هم‌زمان چند دسته کلمه کلیدی می‌توانیم داشته باشیم و روی آن کار کنیم، بستگی به زمان و بودجه شما دارد و اینکه هم‌زمان برای چند گروه مختلف می‌توانید تولید محتوا و انتشار محتوا را انجام دهید، یا چند نفر روی سایت تمرکز دارند و می‌توانند به تولید محتوا و بهینه‌سازی سایت در خصوص آن موضوع فعالیت کنند.
  1. اگر تعداد کلمات در دسته‌ای کمتر از ۱۲ کلمه بود، همچنان بر اساس اولویت گفته‌شده سطح‌بندی کلمات را مشخص می‌کنیم و به ترتیب سه سطح A، B و C را برای همان تعداد کلمه موجود مشخص می‌کنیم.
  1. تا زمانی که هر یک از کلمات دسته اول به صفحه اول نیامده‌اند، هیچ کلمه هدف دیگری را به چرخه سئو خود وارد نمی‌کنیم.

در این مرحله کار ما با پیدا کردن کلمات کلیدی و تعیین اولویت‌های موجود تمام‌شده و در قدم بعدی باید صفحات هدف را در سایت خود پیاده سازی و مشخص کنیم و بدانیم که در روند بهینه سازی سایت و کسب رتبه، کدامیک از صفحات سایت هدف ما می باشند و سپس بهینه‌سازی و تمرکز خود را بر روی این گروه از کلمات انتخابی بگذاریم.

دانلود مقاله استراتژی انتخاب کلمات کلیدی برای سئو سایت : فیبو کیورد

یک پاسخ برای این مطلب بگذارید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد