AMP : افزایش شتابنده سرعت بارگذاری صفحات وب در تلفن‌ های همراه
بدون دیدگاه
1,177

امروزه با توجه به گسترش استفاده از تلفن‌های همراه برای خواندن صفحات وب، توقع کاربران اینترنت نیز به این سمت رفته که صفحات سایت‌ها بایستی با سرعت بسیار بالا و با نمایشی زیبا در گوشی‌های همراه بارگذاری شوند؛ اما با توجه به این‌که معمولاً سرعت اینترنت در گوشی‌های همراه کند است و باز کردن صفحات ممکن است چندین ثانیه طول بکشد نتیجه‌این می‌شود که صفحات یا به‌صورت کامل باز نمی‌شود و یا توسط کاربران سریعاً بسته می‌شوند. برای رفع این مشکلات و در جهت بهینه شدن سرعت بارگذاری و نمایش صفحات وب بر روی گوشی‌ های تلفن همراه برای همگان، فنّاوری جدیدی به نام Accelerated Mobile Pages ارائه شد.

Accelerated Mobile Pages یا به‌اختصار AMP یک فنّاوری جدید برای طراحی صفحات وب است که هدف اصلی آن پیاده‌سازی صفحات بسیار سبک و بارگذاری سریع این صفحات بر روی تلفن‌های همراه است. این فنّاوری به‌ صورت متن‌ باز (Open Source) ارائه‌ شده تا همگان نیز بتوانند جهت توسعه و بهینه کردن آن مشارکت داشته باشند و فقط برخی از کدهای مشخص و مجاز html در پیاده‌سازی این صفحات استفاده می‌شود.

صفحاتی که بر اساس فنّاوری AMP طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند در یک حافظه مجزا از گوگل به نام Google’s AMP cache ذخیره می‌شوند و زمانی کاربر با گوشی تلفن همراه خود و با اینترنت‌ های نسبتاً کند موبایلی تقاضای مشاهده این صفحات را می‌دهد، با سرعت بسیار بالایی بر روی گوشی نمایش داده می‌شوند.

فرمت AMP توسط طیف گسترده‌ای از پلتفرم‌ های مختلف ازجمله موتور جستجوی گوگل پشتیبانی می‌شود. چنانچه صفحاتی از سایت‌ ها که در لیست نتایج جستجو گوگل نمایش داده می‌ شود دارای نسخه AMP باشند، گوگل کاربرانی که از گوشی تلفن همراه استفاده می‌کنند را به آن صفحات هدایت می‌کند.

تمامی راهنمایی‌های گوگل برای ساخت و ارائه یک سایت جستجو پسند شامل استفاده از فنّاوری AMP نیز می‌شود. در ادامه به مزایای استفاده از این فنّاوری خواهیم پرداخت.

هنگامی‌که گوگل سایتی را بررسی می‌کند، در بخش AMP از کنسول جستجو، گزارش‌های کاملی از صفحاتی که با این فنّاوری به‌صورت موفق پیاده‌سازی شده‌اند و یا دارای خطاهای AMP می‌باشند ارائه می‌کند. توجه داشته باشید که خطاهای ارائه‌شده در این بخش فقط شامل خطاهای AMP است و سایر خطاهای مربوط به این صفحات در گزارش‌های این بخش آورده نمی‌ شوند. همچنین صفحات پیاده‌سازی شده بر اساس این فرمت که دارای خطا می‌باشند و یا داده‌های ساختاریافته و دستورات مربوط به این فنّاوری به‌ صورت ناقص و یا اشتباه در آن‌ها استفاده‌ شده است در نتایج جستجو گوگل با قابلیت‌ های مربوط به فنّاوری AMP نمایش داده نمی‌ شوند.

منابع مفید در راستای آموزش و به‌ کارگیری فرمت AMP در سایت

  • ampproject.org

مرجع و منبع آموزشی برای ساخت صفحات سایت بر اساس فنّاوری AMP و همچنین دارای مطالب و مقالات آموزشی مفید برای ناشران و تولیدکنندگان محتواها، به‌عنوان‌مثال اینکه چرا و چه زمان‌هایی از AMP برای پیاده‌سازی صفحات وب استفاده شود.

  • github.com/ampproject

سورس و کد زبان مورداستفاده در پروژه AMP در Github. ازآنجایی‌که پروژه AMP به‌صورت متن‌باز ارائه‌شده است شما می‌تواند در سایت Github به کدهای منبع و مستندات مربوطه دسترسی داشته باشید.

  • اعتبار سنجی آنلاین صفحات AMP

برای اعتبار سنجی آنلاین صفحاتی که بر اساس فرمت و فنّاوری AMP طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند می‌توانید از ابزار https://validator.ampproject.org/ استفاده کنید. برای بررسی یک صفحه می‌توانید از این لینک استفاده: https://validator.ampproject.org/#url=<url_to_test>

به‌عنوان‌مثال برای صفحه myamp در سایت www.example.com کافی است آدرس زیر را بررسی کنید:

https://validator.ampproject.org/#url=http://www.example.com/myamp

  • ampbyexample.com

معرفی و آموزش فرمت AMP همراه با نمونه کد و مثال‌های متنوع و مشاهده زنده خروجی کد های نوشته‌ شده.

گزارش‌ های ارائه‌ شده در بخش AMP گوگل وبمستر

درصورتی‌ که گوگل در سایت شما صفحاتی که با AMP طراحی‌شده باشند را پیدا کند، گزارش‌های مربوط به کلیه این صفحات (چه صفحاتی که به‌صورت صحیح و درست توسط فرمت AMP پیاده‌سازی شده‌اند و چه صفحاتی که دارای خطاهای مربوط به پیاده‌سازی بر اساس AMP هستند) را در بخش AMP از کنسول جستجو ارائه می‌کند.

  • مشاهده خطاها بر اساس نوع خطا

در صفحه اصلی گزارش‌های AMP لیست خطاهای AMP بر اساس نوع خطاها لیست شده‌اند و در صورتی‌ک ه بر روی سطر مرتبط به هر خطا کلیک کنید، لیست صفحاتی که آن نوع خطا را دارند به شما نمایش داده می‌شود.

  • مشاهده همه خطاهای مربوط به یک صفحه خاص

جهت مشاهده کلیه خطاهای مربوط به استفاده از داده‌های ساختاریافته در هر صفحه از سایت (ازجمله خطاهای مربوط به فرمت AMP) کافی است که صفحه موردنظر را توسط ابزار تست گوگل که در لینک زیر قابل‌دسترس است بررسی کنید:

در صورتی‌ که می‌ خواهید فقط خطاهای مربوط به استفاده از AMP را برای یک صفحه بررسی کنید دو راهکار وجود دارد:

  1. استفاده از ابزار تست آنلاین در سایت رسمی مربوط به پروژه AMP که از طریق لینک زیر قابل‌دسترس است: (به‌جای عبارت url_to_test کافی است لینک صفحه موردنظر از سایت خود را وارد کنید)

https://validator.ampproject.org/#url=<url_to_test>

  1. لینک صفحه‌ای از سایت را که با AMP پیاده‌سازی شده است را در مرورگر خود بازکنید و عبارت: #development=1 را به لینک خود اضافه کنید و سپس کنسول مربوط به اشکال‌زدایی مرورگر خود را بازکنید. (توسط کلیدهای میانبر Ctrl+Shift +J می‌توانید مستقیماً این کنسول را بر روی مرورگر خود بازکنید)

توجه داشته باشید که پس از رفع خطای موجود ممکن است خطای برطرف شده همچنان در کنسول جستجو گوگل نمایش داده شود و باید صبر کنید تا گوگل مجدد سایت شمارا بررسی کند و بررسی‌هایی که گوگل از سایت‌ها انجام می‌دهد بر اساس برنامه زمان‌بندی و الگوریتم‌های خاص خودش در دوره‌های زمانی متناوب و متفاوت برای هر سایت می‌باشد. یا اینکه می‌توانید توسط ابزار Fetch as Google درخواست بازبینی مجدد سایت را به‌صورت دستی برای گوگل ارسال کنید.

عدم وجود گزارش از صفحات AMP در گوگل وبمستر

در صورتی‌ که شما در سایت خود صفحاتی بر اساس فرمت AMP آماده و منتشر کرده‌اید اما همچنان هیچ گزارشی از آن‌ها در کنسول جستجو وجود ندارد موارد زیر را بررسی کنید:

  • ابتدا آدرس دقیق سایتی را که در کنسول جستجو اضافه کرده‌اید را با آدرس سایت خود مطابقت دهید (نحوه اضافه کردن سایت در گوگل وبمستر) ببینید یکسان هستند یا خیر؟! یکی از اشتباهات متداولی که ممکن است افراد انجام دهند این است که صفحات AMP را برای آدرس سایت با www منتشر کرده‌اند اما در کنسول جستجو سایت خود را بدون www اضافه کرده‌اند و آن را چک می‌کنند یا صفحات AMP موردنظر را بر روی آدرس https سایت خود اضافه کرده‌اند حال آن‌که در آدرس http سایت خود در کنسول جستجو به دنبال گزارش‌های مربوطه می‌باشند.
  • آیا زمان کافی به جهت بررسی صفحات AMP سایت به گوگل داده‌اید؟! معمولاً چند روزی زمان می‌ برد تا گوگل صفحات جدید یا ویرایش شده را مجدد بررسی کند، باید کمی صبور باشید و چند روزی به گوگل فرصت دهید تا صفحات سایت را مجدد بررسی کند و نتیجه تغییرات جدید را در گزارش‌ های خود منعکس کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.