سئو و بازاریابی اینترنتی

معیارهای اندازه‌گیری در Search Analytics

24

معیارهای اندازه‌ گیری که در این بخش از کنسول جستجو برای داده‌ های جمع‌ آوری‌ شده محاسبه و ارائه می‌ گردد شامل چهار گزینه می باشد:

معیارهای اندازه گیری بخش سرچ آنالیتیک در گوگل وبمستر

Clicks

کلیک‌ ها: مجموع تعداد دفعاتی است که اشخاص بر روی لینک‌ هایی از سایت که در لیست نتایج جستجو گوگل نمایش داده‌ شده است کلیک کرده‌اند و البته با هر کلیک به سایت یا صفحه موردنظر خارج از صفحه نتایج جستجو گوگل هدایت شده‌اند.

توجه: کلیک‌ هایی که شخص را همچنان در داخل لیست نتایج جستجو نگه می‌دارد، شمارش نمی‌ شوند (مثلاً کلیک‌هایی که صرفاً نتایج جستجو یا نحوه نمایش نتایج را تغییر می‌ دهند) همچنین درصورتی که شخص بر روی لینکی در نتایج جستجو کلیک کند و مجدداً به صفحه نتایج جستجو برگردد و دوباره روی آن لینک کلیک کنید، فقط همان کلیک مرتبه اول، محاسبه و شمارش می شود.

چند نکته و مثال در خصوص نحوه محاسبه و شمارش تعداد کلیک‌ ها در گزارشات Search Analytics گوگل وبمستر

  1. در نتایج مربوط به برخی از جستجوها ممکن است چند تصویر کنار هم نیز که مربوط به آن جستجو می باشند در لیست نتایج نمایش داده شود، کلیک کردن بر روی این تصاویر، هیچ تأثیری در محاسبه و شمارش تعداد کلیک‌ها در بخش Search Analytics نخواهد داشت. زمانی که شخص بر روی هر یک از این تصاویر کلیک کند به صفحه نتایج جستجو تصاویر هدایت می‌شود، حال اگر در این بخش روی خود تصویر یا روی لینک “visit page” یا “view image” کلیک کند، این کلیک محاسبه و شمارش می شود.
  1. درصورتی که در نتایج جستجو روی لینکی کلیک شود که و آن لینک شخص را به یک سری نتایج جستجو دیگر هدایت کند، آن کلیک شمارش نمی شود مانند کلیک های که بر روی knowledge graph گوگل انجام می شود.
  1. برخی مواقع لینکی که گوگل در نتایج جستجو نمایش می دهد با لینک که اشخاص پس از کلیک کردن به آن هدایت می شوند متفاوت است. به‌عنوان مثال اگر صفحه‌ای از سایتی در دو نسخه متفاوت پیاده سازی شده باشد، یکی به آدرس example.com/mypage برای اشخاصی که از کامپیوترهای رومیزی برای جستجو در وب استفاده می کنند و یکی هم به آدرس m.example.com/mypage برای اشخاصی که از گوشی های موبایل استفاده می کنند، ممکن است فقط لینک مخصوص نسخه های کامپیوتری در نتایج جستجو برای هر یک از این دو گروه نمایش داده شود اما متناسب با نوع دستگاهی که اشخاص در حال استفاده هستند گوگل هریک را به صفحه مختص مربوط به خودشان هدایت می‌کند. در این حالت مقادیر مربوط به تعداد کلیک‌ها و حتی تعداد نمایش ها با توجه به لینک نهایی که شخص به آن هدایت خواهد شد محاسبه و شمارش خواهد شد.
  1. مقادیر مربوط به تعداد کلیک و نمایش‌ها در کنسول جستجو برای یک اپلیکشن فقط زمانی در محاسبه می‌شود که نمایش لینک در نتایج جستجو مستقیماً اپلیکشن موردنظر را بر روی گوشی اشخاص باز کند. اگر لینک نمایش داده‌ شده فقط کاربر را به وب سایت مربوطه یا به لینک نصب آن اپلیکشن هدایت کند در این صورت مقدار مربوط به این معیارها محاسبه و شمارش نخواهد شد.

Impressions

تعداد نمایش‌ها: این معیار مربوط به تعداد کل دفعاتی است که لینک های یک سایت در لیست نتایج گوگل به افراد مختلف نمایش داده شده است. به‌ عنوان‌ مثال تصویر نمونه زیر که حالت استاندارد نمایش در نتایج جستجو گوگل است و فقط شامل یک لینک می‌ باشد نگاه کنید:نمونه ای از نمایش نتایج جستجو گوگلزمانی که شخص جستجویی در گوگل انجام می دهد و این نتیجه نیز در صفحه نتایج جستجو به ایشان نمایش داده شود، مقدار مربوط به تعداد نمایش های (Impressions) این لینک یک واحد اضافه می شود. حتی اگر نمایش این نتیجه در رتبه ۱۰ گوگل، پایین صفحه باشد و شخص هم صفحه جستجو را اصلاً اسکرول ننمایید و درنتیجه لینک سایت را هم نبیند، همچنان مقدار مربوط به این معیار یک واحد اضافه خواهد شد.

نکته: اگر در جستجویی که اشخاص انجام می دهند، لینک مورد نظر در صفحه دوم گوگل باشد و ایشان صفحه دوم را برای مشاهده باز نکنند، این نتیجه برای معیار تعداد نمایش ها به‌حساب نیامده و شمارش نخواهد شد.

در تصویر نمونه فوق عنوان لینک عبارت:The Compleat Guide to Daffodils -Example.com”” است و زیر عنوان نتیجه نیز یک لینک نمایش داده‌ شده است، اولاً توجه داشته باشید فقط بر روی عنوان می توان کلیک کرد (عنوان در صفحه نتایج گوگل به رنگ آبی و برجسته می باشد) و لینک نوشته شده زیر عنوان صرفاً یک متن است و به صورت لینک نیست (نمی توان بر روی آن کلیک کرد) و حتی همین لینک متنی نیز ممکن است با لینک صفحه‌ای که با کلیک بر روی عنوان نتیجه به آن هدایت می شوید تفاوت داشته باشد و جدایی از این نکات، مقدار مربوط به تعداد نمایش های این لینک متنی در این حالت (که قابل کلیک نیست) اصلاً شمارش نخواهد شد و فقط تعداد مشاهده ها برای لینکی محاسبه و شمارش می شود که آن لینک قابل کلیک باشند. (همین لینک متنی اگر در جاهای دیگر به‌صورت قابل کلیک نمایش داده شود، تعداد نمایش های مربوط به آن محاسبه و شمارش خواهد شد.)

در برخی از جستجوهای گوگل که بی نهایت نتیجه نمایش داده می‌شود مانند صفحه جستجو تصاویر، با اسکرول صفحه به پایین نتایج بیشتری ارائه می گردد و در این حالت مقدار مربوط به تعداد نمایش زمانی اضافه می شود که شخص صفحه را اسکرول کند تا لینک یا تصویر مربوط به سایت موردنظر را ببیند.

CTR

CTR یا نرخ کلیک مخفف عبارت Click Through Rate و به معنای “نرخ کلیک نسبت به رتبه” می‌ باشد و به صورت خلاصه “نرخ کلیک” نامیده می شود.

نرخ کلیک نشان‌دهنده رفتار کاربران در زمان مشاهده لینکی از یک سایت می باشد و برابر است با درصد تعداد کلیک انجام شده بر تعداد نمایش های یک لینک از سایت

محاسبه نرخ کلیک یا CTRبه عنوان مثال اگر وب سایتی برای یک عبارت هزار دفعه به بازدیدکنندگان نمایش داده شود و از این تعداد ۵ نفر روی لینک آن کلیک کنند، نرخ کلیک می‌شود: ۰٫۵%

محاسبه CTRهر یک از کلمات کلیدی و یا عبارت‌های جستجو شده توسط کاربران نرخ کلیک مختص خود را دارد و می توانید نرخ کلیک مربوط به هریک را به صورت مجزا در بخش Search Analytic مشاهده کنید.

هرچه مقدار CTR بالاتر باشد بهتر است و این به این معناست که اشخاص لینک و مطلب سایت شمارا مفید دانسته و روی آن کلیک کرده‌اند. در سیستم تبلیغاتی گوگل (Google Adwords) این مقدار بسیار مهم است و موقعیت نمایش و هزینه هر کلیک را می تواند افزایش یا کاهش دهد، هر چه این درصد بیشتر شود هزینه کلیک های شما کاهش می‌یابد و هر چه این درصد پایین تر بیاید هزینه هر کلیک شما بالا می‌رود. نرخ کلیک یکی از معیارهای مهم در محاسبه نمره کیفیت گوگل (Quality Score) است. (نمره کیفیت مربوط به هریک از کلمات ثبت شده در سیستم تبلیغاتی گوگل است و هر کلمه ثبت شده در تبلیغ دارای یک نمره کیفیت است که حداکثر آن ۱۰ می‌باشد و کلمه یا عبارت کلیدی که نمره ۱۰ از ۱۰ کسب کند دارای بهترین کیفیت ازنظر گوگل می باشد. نمره کیفیت تأثیر مستقیم بر روی هزینه کلیک ها و جایگاه نمایش تبلیغ دارد.)

همچنین درصد کلیک مربوط به هر یک از کلمات کلیدی به شما می فهماند که کدام کلمه و یا عبارت می‌تواند برای شغل شما موفقیت آمیز باشد و کدام نیاز به اصلاح دارد.

Position

صفحه نتایج در جستجو های گوگل شامل انواع نتیجه های مختلف و متعددی می باشد. هریک از نتایج جدایی از اینکه انواع مختلفی دارند بر اساس ترتیب و چیدمانشان در صفحه دارای یک موقعیت عددی می باشند. به عنوان مثال در تصویر نمونه زیر هر یک از نتایج نمایش داده‌شده در صفحه جستجو دارای یک موقعیت می‌باشند که در سمت چپ هر نتیجه با شماره‌گذاری ۱ الی ۶ مشخص‌شده است.

نمونه چیدمان نتایج در صفحه جستجو گوگل

انواع مختلفی از نتایج که در این طرح نمونه (نتایج جستجو گوگل) وجود دارد شامل:

  1. نتایج عادی گوگل که موقعیت‌های ۴،۳،۱ و ۵ را دارند.
  2. نتایج صفحات AMP که در موقعیت ۲ از این صفحه نمونه قرار دارند.
  3. یک نتیجه گرافیکی که از نوع کارت های اطلاعاتی (Knowledge Graph card) می‌باشد و در سمت راست صفحه در موقعیت ۶ قرار دارد.

نحوه شماره‌گذاری موقعیت‌ها برای هر یک از نتایج به ترتیب از بالا به پایین صفحه و ابتدا سمت چپ و سپس سمت راست صفحه می‌باشد. (البته در مرورگرهای راست‌چین عکس می‌شود، ابتدا ستون سمت راست از بالا به پایین شمارش می‌شود و سپس ستون سمت چپ)

ازآنجایی که برخی از نتایج نمایش داده ‌شده در گوگل خود دارای لینک‌های متعددی هستند، تمامی لینک هایی مربوط به یک عنصر از نتایج جستجو همگی دارای یک موقعیت یکسان می باشند. به عنوان مثال نتایج AMP در این تصویر شامل سه نتیجه مختلف در کنار هم می‌باشد که همگی در موقعیت ۲ قرار دارند و یا نتایج کارتی اطلاعات که سمت راست صفحه آمده و شامل چندین لینک است موقعیت هر یک از لینک‌ها ۶ در نظر گرفته می شود.

سه نکته در خصوص موقعیت نتایج نمایش داده‌شده در صفحات جستجو

  1. فقط عناصری از صفحه که دارای لینک قابل کلیک هستند برای شمارش و تعیین موقعیت‌های صفحه در نظر گرفته می‌شوند. عناصری از صفحه جستجو که هیچ لینکی ندارند یا عناصری که با کلیک کردن روی آن‌ها یک نتیجه دیگر در خود صفحه جستجو نمایش داده می شود، دارای موقعیت عددی در صفحه نتایج نمی باشند و بر روی شمارش موقعیت ها هیچ تأثیری ندارند.
  2. لینک‌های تبلیغاتی گوگل که در برخی از صفحات نتایج نمایش داده می‌شوند، تأثیری در شمارش موقعیت ها نداشته و هیچ موقعیتی برای نمایش آن ها در صفحه نتایج در نظر گرفته نمی شود.
  3. در برخی موارد با جستجو یک موضوع در گوگل، تصاویر کوچکی (thumbnails) نیز به‌صورت یک ردیف کنار هم در صفحه نتایج نمایش داده می‌شوند، ازآنجایی‌که این تصاویر قابل کلیک و هدایت به یک صفحه جدید هستند، یک موقعیت برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

مفهوم “موقعیت” در گزارش های بخش Search Analytics

به طور میانگین برای تمامی جستجو هایی که باعث نمایش سایت مورد نظر در نتایج جستجو شده است، مقداری که مربوط به بالاترین موقعیت یکی از لینک‌های سایت است برای معیار “موقعیت” در بخش search analytics ارائه می‌گردد. به عنوان مثال:

  • اگر با جستجو عبارتی سایت شما در موقعیت های ۲ و ۴ و ۶ نمایش داده شود، مقداری که برای معیار موقعیت محاسبه می‌شود ۲ خواهد بود (بالاترین موقعیت)
  • اگر برای جستجو دوم سایت شما در موقعیت‌های ۳ و ۵ و ۹ نمایش داده شود، مقداری که برای معیار موقعیت محاسبه می‌شود ۳ خواهد بود (بالاترین موقعیت)
  • و میانگین موقعیتی که برای این دو جستجو محاسبه و منظور می‌شود ۲٫۵ خواهد بود (۲٫۵ = ۲ / (۳+۲))

لینک های که در نتایج جستجو می آیند حتماً بایستی توسط اشخاص مشاهده (impression) شوند تا موقعیت آن ها در صفحه شمارش و در نظر گرفته شود. به‌عنوان‌مثال اگر در جستجویی لینکی از سایت در صفحه سوم گوگل باشد و شخص فقط نتایج صفحه یک را ببیند، بنابراین موقعیت مربوط به آن کلمه جستجو شده و لینک مربوطه اصلاً محاسبه و در نظر گرفته نخواهد شد.

در برخی از گزارش‌های ارائه شده ممکن است برای مقدار مربوط به موقعیت یک علامت منها (-) نمایش داده شود و این بدین معناست که برای آن نتیجه هیچ موقعیتی ثبت‌نشده است چراکه اشخاص برای آن جستجو هرگز سایت موردنظر را ملاحظه نکرده‌اند. به‌عنوان مثال اگر شما نتایج مربوط به نسخه موبایل و نسخه کامپیوتری سایت خود را برای صفحه‌ای از سایت که تعداد ۱۰ نمایش برای نسخه کامپیوتری داشته و برای نسخه موبایل هیچ نمایشی نداشته است را با یکدیگر مقایسه کنید، در جدول گزارش‌ها عدد ۱۰ برای نسخه کامپیوتری و علامت – برای نسخه موبایل نمایش داده می‌شود.

معیار موقعیت، یک معیار اندازه‌گیری نسبتاً پیچیده است و اگر درک درستی از آن نداشته باشید می تواند گمراه کننده باشد. به عنوان مثال در تصویر نمونه ارائه‌شده که شبیه‌سازی نمایش نتایج جستجو در گوگل بود، نتیجه‌ای که در موقعیت ۶ قرار دارد، ازلحاظ شمارش عددی به نظر می‌رسد بدترین موقعیت در صفحه را نسبت به سایر نتایج دارد اما وقتی در تصویر نگاه کنیم، می‌بینیم که همین موقعیت ۶ بهترین و باارزش ترین موقعیت در صفحه را به خود اختصاص داده است. همچنین در جستجوهای مربوط به تصاویر، چندین تصویر در هر ردیف قرار می گیرند و با توجه به اینکه عرض صفحات نمایش در مانیتورهای مختلف، متفاوت هستند بنابراین مفهوم صفحات نیز بسیار متغیر بوده و به عواملی چون عرض صفحه و البته یک سری موارد دیگر بستگی دارد و موقعیت اعلام شده با توجه به اینکه لینک و عکس مور نظر چقدر پایین صفحه قرار دارد به صورت تقریبی بیان می شود.

مثلاً اگر برای یک المان مقدار مربوط به معیار موقعیت ۱۱ باشد حالت‌های مختلفی چون موارد زیر را برای این موقعیت خواهیم داشت:

  1. در جستجو انجام شده در کامپیوترهای رومیزی، اگر در صفحه اول نتایج در ستون سمت راست نیز یک نتیجه نمایش داده‌شده باشد، این موقعیت ۱۱ مربوط به آن است (که معمولاً در این ستون سمت نتایج به‌صورت کارت‌های اطلاعاتی نمایش داده می شوند)
  2. در جستجو انجام شده در کامپیوترهای رومیزی اگر در صفحه نخست نتایج هیچ نتیجه‌ای در سمت راست صفحه نمایش داده نشود این موقعیت ۱۱ مربوط به اولین آیتم در صفحه دوم می‌باشد.
  3. در جستجو انجام‌شده در بخش تصاویر و توسط کامپیوترهای رومیزی این موقعیت ۱۱ به معنای نمایش در ردیف دوم یا سوم از نتایج باشد که بدون اسکرول نیز قابل مشاهده است.

همان طور که می بینید مقادیر مربوط به موقعیت ها در وضعیت‌های مختلف، معنا، مفهوم و جایگاه‌های متفاوتی را می‌تواند داشته باشد بنابراین نمی توانید یک فرض دقیقی از موقعیت اعلام شده داشته باشید.

می توان نتایج جستجوهای ارائه‌شده در بخش Search Analytics را بر اساس لینک اصلی سایت و یا یکی از صفحات سایت تنظیم کرد و با توجه به این انتخاب، هر یک از مقادیر مربوط به Clicks Impressions, Position  و CTR می توانند بسیار متفاوت باشند.

بهترین استفاده‌ای که از این معیار اندازه‌گیری و گزارش‌ها مربوط به آن می‌توان داشت این است که تغییرات مربوط به مقدار موقعیت‌ها را در طول زمان زیر نظر داشته باشیم، به‌خصوص زمانی که این مقادیر به‌صورت ناگهانی تغییرات قابل توجهی می کنند.

 

یک پاسخ برای این مطلب بگذارید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد