محتوا پادشاه است

44

دوستان علاقه مند به سئو شاید این جمله “محتوا پادشاه است”را بسیار زیاد شنیده و خوانده باشید، قبل از اینکه به محتوا سایت و تأثیر آن در سئو سایت بپردازیم با اینکه این جمله مخالفان و موافقان و البته منتقدان فراوانی دارد، شخصاً تمایلی ندارم که بخواهیم این جمله را به چالش بکشیم و یا بررسی کنیم که این جمله درست است یا خیر و یا خودمان را درگیر این موضوع بکنیم که این فاکتور تأثیر دارد یا خیر یا چه میزان تأثیر در رتبه دهی و سئو سایت ما دارد. به طور کلی اگر یک فرمول ساده برای تشخیص تأثیرگذار بودن و میزان تأثیری گذاری هر فاکتور در رتبه‌بندی سایت بخواهیم داشته باشیم که همیشه و برای هر فاکتوری هم صادق باشد این است که از خود چهار سؤال بپرسید:

  1. آیا فاکتور … در تجربه و حس استفاده کاربران از سایت تأثیرگذار است؟
  2. آیا فاکتور … باعث می‌شود کاربران در سایت ما بمانند؟
  3. آیا فاکتور … باعث می‌شود کاربران مجدد به سایت ما بازگردند؟
  4. آیا فاکتور … به درک بهتر ربات‌ها از سایت و محتویات ارائه‌شده کمک می‌کند؟
هرچقدر فاکتوری باعث ایجاد حس خوب در اشخاص هنگام استفاده از سایت شود و باعث شود شخص زمان بیشتری را در سایت سپری کند و باعث شود که مجدد به سایت بازگردد، آن فاکتور از دید الگوریتم های گوگل امتیاز و جایگاه بالاتری را برای رتبه بندی صفحات سایت خواهد داشت.

نکته فوق دقیقا در خصوص محتوا سایت نیز صادق است. آیا محتوا سایت در تجربه و حس کاربران در سایت شما تأثیرگذار است یا خیر، اگر هست (که صد درصد تأثیرگذار است) به آن توجه کنید؛ و هرچقدر این تأثیر بیشتر است و فاکتورهای زیاد تری را تحت پوشش قرار می دهد پس مهم تر است و بیشتر باید مورد توجه قرار داده شود.

محتوا سایت صرفاً مقاله و مطالب نیست

محتوا می تواند فایل های صوتی باشد، می تواند فیلم باشد، می‌تواند عکس باشد، می تواند فایل های pdf باشد، می توان لیست محصولات باشد و کلاً منظور از محتوا هر چیزی در سایت است که اطلاعاتی را به مخاطب انتقال می دهد.

درنتیجه از این دید می‌توان به این موضوع نگاه کرد که سایت بدون محتوا یعنی هیچ و اگر سایت محتوایی ندارد یعنی هیچ چیزی ندارد و کدام کاربری هست که حاضر باشد به خاطر هیچ، در سایت شما وقت بگذارد؟ حاضر باشد به خاطر هیچ مدام به سایت شما سر بزند؟ به خاطر هیچ، به شما اعتماد کند؟ و به خاطر هیچ، از شما خرید کند.

با محتوا خوب و با کیفیت می توانید به ‌جایگاه های برتر و پایدار در نتایج جستجو دست پیدا کنید.

اگر سایت شما محتوای ثابتی داشته باشد، حتی تعداد زیاد، اگر این محتوا بروز رسانی یا اضافه نشود، اشخاص بعد از یک یا چند بار مراجعه به سایت چه دلیلی دارند که بخواهند مجدد به آن سایت برگردند؟ و گوگل این حس و تجربه‌ اشخاص در هنگام مراجعه به یک سایت برایش بسیار مهم است و زمانی که شخصی وقت کمی را در سایت می گذارد و سریعاً از آن خارج می شود یا تمایلی به بازگشت و بازدید مجدد از سایتی ندارد، چه دلیلی هست که گوگل بخواهد آن سایت را به سایر اشخاص نیز در نتایج صفحات جستجو پیشنهاد بدهد؟؟؟

ارتباط محتوا سایت با فروش سایت

یکی از تجربیات شخصی ما درزمینه طراحی سایت در چند سال گذشته این بوده که افراد بسیاری حاضر هستند هزینه‌های بسیاری را متقبل شوند تا سایتشان را مجدد طراحی کنند و معمولاً به‌جز شکل ظاهری آن هیچ‌چیزی تغییر نمی‌کند و محتوا سایت همان چند صفحه اولیه است و همیشه سؤال و دغدغه‌ای که دارند این است که چرا سایت ما بازدیدکننده ندارد و چرا از سایت خودم هیچ مشتری ندارم؟

این افراد برای محتوا سایت خود حاضر نیستند که وقت و بودجه کافی در نظر بگیرند و نهایت امر این است که سایت خود را بدون استفاده می دانند.

بعد از طراحی و تکمیل اولیه سایت، در خصوص به روزرسانی سایت باید گفت که واقعاً هیچ نقطه پایانی وجود ندارد و زمانی که سایتی راه‌اندازی می کنید، ۳ کار را باید به صورت روزانه انجام دهید:

  1. تولید محتوای جدید
  2. بهینه‌سازی محتوا جهت ارائه در سایت
  3. انتشار محتوای تولیدشده در وب

بنا بر دلایل متعدد که در ادامه آن ها را ذکر کرده‌ایم بایستی برای تولید محتوا سایت خود برنامه داشته باشید طوری‌ که محتوا جدید و باکیفیت و البته به صورت منظم را در سایت خود قرار دهید و در این صورت است که بازدیدکنندگان پایدار و همیشگی را برای سایت خود خواهید داشت که نهایتاً به فروش و ارائه خدمات بیشتر شما از طریق وب سایتتان ختم خواهد شد.

مزایای تولید و انتشار محتواهای جدید و با کیفیت و به صورت منظم در سایت:

  1. کسب رتبه های متعدد برای کلمات بیشتر

هر صفحه و مطلبی که در سایت ایجاد می کنید این شانس را به شما می دهد که یک عبارت و کلمه کلیدی جدیدتری را هدف قرار دهید و برای آن بتوانید رتبه‌ای در صفحه جستجو گوگل به خود اختصاص دهید. درنتیجه هرچه تعداد کلمات و عبارت هایی که شما به ازای آن ها در صفحه اول گوگل هستید بیشتر باشد، افرادی بیشتری که کلمات مختلفی را جستجو می کنند به سایت خود جذب خواهید کرد. از گزارشات بخش search analytics در گوگل وبمستر شما می توانید ببینید که در حال حاضر وب سایت شما با جستجو چه کلمات و عبارت هایی در نتایج جستجو به کاربران نمایش داده می شود.

 

  1. جذب لینک های خارجی بیشتر و سیگنال های متعدد در شبکه های اجتماعی

هر مطلب جدیدی که در سایت منتشر می کنید شاید تنها دلیلی باشد که سایرین بخواهند در خصوص آن مطلب در سایت خودشان بنویسند و به آن مطلب لینک دهند و یا افراد بخواهند آن مطلب را در شبکه های اجتماعی لایک، توییت و یا به اشتراک بگذارند. هرچقدر لینک های خارجی و سیگنال های شبکه های اجتماعی مربوط به مطالب و صفحات سایت بیشتر باشد، اعتبار آن صفحه و درجه اعتماد سایرین به آن مطالب بالاتر خواهد رفت که خود باعث بالا رفتن رتبه سایت و مطالب مربوطه در نتایج جستجو خواهد شد. (برای اطلاع دقیق از اینکه چه سایت هایی به شما لینک داده اند آن هم به چه صفحه ای از سایت و با چه عبارت هایی، ابزار گوگل وبمستر در گزارشات بخش Links to Your Site از قسمت search traffic این اطلاعات را به صورت دقیق در اختیار شما قرار می دهد )

 

  1. نمایان کردن تخصص و دانش شما در آن زمینه شغلی

هر چقدر در خصوص موضوع شغلی خود در سایتتان بیشتر بنویسید و مطالب مفید و کاربردی تری در اختیار مخاطبین قرار دهید جدایی از اینکه تخصص و مهارت شمارا در شغلتان نمایش خواهد داد باعث ایجاد سطح اعتماد بالاتر مشتریان و درنتیجه خریدهای بیشتر خواهد شد و همین مورد باعث می شود مشتریان سایت با خیال آسوده تر از شما خرید کنند.

 

  1. بالا رفتن مدت زمان حضور کاربران در سایت

اگر در سایتی محتوای کافی، کامل و با کیفیتی وجود نداشته باشد چه دلیلی وجود دارد که افراد بخواهند در آن سایت وقت بگذارند؟

یکی از مهم‌ ترین فاکتورهایی که گوگل برای دادن اعتبار و رتبه به یک سایت در نظر می گیرد رفتار کاربران در سایت ها است؛ یعنی گوگل بررسی می کند، زمانی که کاربر در یک سایت سپری می کند چه مدت است یا اگر کاربری را به سایتی هدایت کرد آیا کاربر خیلی سریع از آن سایت خارج می‌شود یا خیر؟ و این نشان از آن دارد که سایت هیچ محتوایی نداشته (یا به بدترین شکل ممکن ارائه‌شده است) که کاربر دلیلی برای گذاشتن وقت در آن سایت نداشته است؛ بنابراین مدتی زمانی که کاربران در یک سایت مشغول هستند نیز یکی از فاکتورهای مؤثر در رتبه‌بندی سایت‌ها از دید موتورهای جستجو است چراکه مستقیماً به تجربه کاربری افراد گره خورده است.

بنابراین تعداد صفحات و مطالب بیشتر به معنای این است که کاربر وقت و زمان بیشتری را در سایت شما صرف خواهد کرد و هرچقدر مدت‌زمان حضور افراد در سایتی بالاتر باشد سیگنال قوی تری برای گوگل می‌باشد که سایت محتوای باارزشی در حال ارائه کردن است که اشخاص حاضر هستند در سایت وقت بیشتری بگذارند.
  1. تشویق کاربران جهت به خاطر سپردن سایت و بازگشت مجدد به سایت

اگر مطالب سایت خود را بروز رسانی نکنید یا مطالب جدید مرتبط قرار ندهید هیچ دلیلی وجود ندارد که اشخاص بخواهد مجدد به آن سایت مراجعه کند. بسیاری از سایت‌ها ۱۰ یا ۲۰ صفحه و مطلب بیشتر ندارند و کاربران بعد از اولین ورود تمامی صفحات و مطالب را در یک نگاه بررسی خواهند کرد. شما باید دلیلی داشته باشید که کاربر مجدد بخواهد به سایت برگردد و آن دلیلی چیزی نیست جز مطالب جدید و باکیفیت تری که به‌صورت منظم در سایت منتشر می‌شوند یا بروز رسانی های مطالب قبلی که برای کاربر بسیار اهمیت دارد.

نگران این‌ نباشید که برای سایت یا موضوع شغلی شما مطلب و محتوای کافی وجود ندارد، چراکه در ادامه روش ها و ایده های بسیاری را در اختیار شما قرار خواهیم داد که در هر موضوع شغلی که باشید، از بسیاری از آن ها می‌توانید برای تولید محتوای جدید برای سایت خود کمک بگیرید.

برخی از سایت ها به عنوان مثال سایت‌های ارائه قیمت طلا و ارز، شاید فقط چند صفحه داشته باشد اما بروز رسانی منظم و حتی لحظه‌ای قیمت ها در این نمونه سایت ها نیز می تواند بسیار توجیه‌کننده باشد که کاربران بخواهند به صورت مدام به سایت مراجعه کنند و از قیمت های جدید و حتی لحظه‌ای مطلع شوند. (هرچند که سایت‌هایی که فقط در این زمینه فعالیت می کنند (صرفاً یک قیمت در خصوص محصولات یا کالای خاصی را ارائه می کنند) به تولید و انتشار محتواهای مربوط نیز بسیار اهمیت داده و آن را به صورت منظم در سایت خود انجام می دهند.

 

بنابراین تولید و انتشار محتوا را در برنامه روزانه سایت خود قرار دهید و سه فاکتور مهمی که برای تولید و درج محتوا در سایت باید مدنظر قرار دهید عبارت‌اند از:

  1. ارائه محتوا جدید
  2. محتوا باکیفیت
  3. ارائه محتوا به صورت منظم

یک پاسخ برای این مطلب بگذارید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد