فیلتر کردن و مقایسه داده‌ها درگزارشات Search Analytics

21

فیلتر کردن داده‌ها در بخش Search Analytics از گوگل وبمستر

توسط گزینه filter می توان داده های ارائه شده را بر اساس دسته بندی های مختلف فیلتر کنید. به عنوان مثال اگر بخواهیم کلمات و عبارت های جستجو شده را بر اساس کشور و دستگاه های مورداستفاده اشخاص فیلتر کنیم کافی است فیلتر کشور را بر روی “IRAN” و فیلتر دستگاه های استفاده شده بر روی ” Mobile” تنظیم کنیم و نمایش دسته‌بندی داده ها را بر روی Queries بگذاریم تا داده های جستجو شده بر اساس درخواست های اشخاصی که از ایران و توسط گوشی موبایل در گوگل جستجو کرده‌اند فیلتر شود.

در صورتی که در گزارش های مربوط به کلمات جستجو شده، کلمات و عباراتی را که قبلاً مشاهده می کردید دیگر در لیست نتایج نمی بینید، فیلترها را بررسی کنید، به‌احتمال زیاد فیلترهایی اعمال کرده‌اید که نتایج را محدود کرده است.

نحوه اعمال فیلتر بر روی گزارش های سرچ آنالیتیک در گوگل وبمستر

  • در زیر هریک از دسته بندی داده ها در سرچ آنالیتیک از گوگل وبمستر، گزینه “Filter” را کلیک کنید، یک منوی عمودی باز می شود که از طریق آن می توانید درخواست فیلتر اطلاعات را برای آن دسته بندی تنظیم کنید. به عنوان مثال همان طور که در شکل زیر می بینید بر روی فیلتر مربوط به جستجوهای انجام شده کلیک کرده‌ایم و از طریق انتخاب زیر منوی “Filter queries” می توانید داده های جستجو شده را فقط بر اساس یک کلمه یا عبارت خاص فیلتر کنید.

فیلتر کردن اطلاعات در بخش Search Analytics

  • و یا در جدول گزارش هایی که در پایین نمودار گرافیکی ارائه‌شده است بر روی هر ردیف که کلیک کنید، داده ها بر اساس همان دسته بندی که در حال نمایش هستند فیلتر می‌شوند.

نحوه حذف فیلتر اعمال شده

جهت حذف فیلترهای اعمال شده بر روی داده‌های هر دسته‌بندی، روی گزینه “Filter” کلیک کنید و از منوی بازشده گزینه “Reset” را کلیک کنید.

حذف فیلتر اعمال شده بر روی گزارش‌های بخش Search Analytics

در لیست فیلتر کشورها فقط ۲۰ کشوری که بالاترین تعداد نمایش را برای سایت شما داشته‌اند نمایش داده می‌شوند و چنانچه می‌خواهید گزارش‌های مربوط کشوری را فیلتر کنید که در این لیست ۲۰ تایی قرار ندارد، کافی است از جدول ارائه ‌شده در پائین صفحه، کشور موردنظر را با کلیک بر روی ردیف آن انتخاب کنید تا فیلتر دلخواه برایتان تنظیم شود.

مقایسه داده‌ها در گزارش های بخش Search Analytics

توسط قابلیت مقایسه‌ای که در بخش Search Analytics از کنسول جستجو وجود دارد می توان داده های مربوط به دو مقدار مختلف در یک دسته بندی را با یکدیگر مقایسه کرد. همچنین می توان از قابلیت مقایسه و فیلتر کردن به صورت هم زمان و ترکیبی استفاده کرد. به عنوان مثال، وقتی اطلاعات بر اساس کلمات جستجوها شده (queries) دسته بندی شده باشد، می توان تعداد کلیک های سایت را بین این هفته و هفته گذشته مقایسه کرد و یا تعداد کلیک هایی که از کشور ایران و یا آلمان بر روی سایت شما انجام شده است را مقایسه کرد.

برای مقایسه داده ها، روی منویی که زیر هر یک از دسته بندی های وجود دارد کلیک و گزینه “compare” را انتخاب کنید، پنجره جدیدی باز می شود که می توان دو مقدار مختلف از آن دسته بندی را جهت مقایسه داده ها وارد کرد.

به‌ عنوان‌ مثال همان طور که در شکل زیر می بینید برای مقایسه داده های مربوط به جستجوی دو عبارت “آموزش زبان” و “آموزش زبان انگلیسی” در گوگل وبمستر، با انتخاب دسته‌بندی queries بر روی زیر منوی آن (No filter) کلیک و سپس با انتخاب Compare queries، دو عبارت کلیدی مورد نظر را در فیلدهای مربوطه وارد و گزینه compare را انتخاب می کنیم.

مقایسه داده‌ های گزارش شده در بخش Search Analytics

همچنین می توانیم در این مقایسه فیلترهای دیگری را نیز بر روی سایر دسته بندی ها اعمال کنیم. به عنوان مثال در ادامه مثال قبل می خواهیم تعداد کلیک و نمایش های مربوط به دو عبارت جستجو شده “آموزش زبان” و “آموزش زبان انگلیسی” که فقط از کشور ایران بوده است را بر اساس دستگاه های استفاده شده توسط اشخاص (کامپیوتر، موبایل و یا تبلیت) مشاهده کنیم:

مقایسه داده‌ های مختلف در بخش Search Analytics همراه با برخی فیلتر ها

طبق تصویر فوق:

  1. ابتدا تنظیمی جهت مقایسه داده ها بر روی دو عبارت کلیدی مورد نظر انجام می دهیم.
  2. جستجوهای انجام شده را بر اساس کاربران “ایرانی” فیلتر می کنیم.
  3. و در آخر نمایش اطلاعات را بر اساس نوع دستگاه هایی که کاربران استفاده کرده اند تنظیم می کنیم.

برخی از مقایسه های مفیدی که میتوان بین داده های گزارش‌شده در بخش Serach Analytics انجام داد

شما می توانید بر اساس بازه های زمانی اخیر کلمات کلیدی جدیدی که برای کاربران دارای اهمیت بیشتری بوده و آن کلمات جستجو و کلیک شده‌اند را در بخش سرچ آنالیتیک از گوگل وبمستر ببینید.

یا در صورتی که دو نسخه متفاوت از سایت خود برای دستگاه‌های موبایل یا کامپیوترهای شخصی داشته باشید (مثلاً m.example.com برای نسخه موبایل و www.example.com برای کامپیوتر) می توانید تعداد کل جستجوهای انجام‌شده بر روی نسخه موبایلی سایت (هم توسط کامپیوتر و هم موبایل) را با تعداد جستجوهای انجام‌شده بر روی نسخه کامپیوتری سایت که فقط توسط دستگاه‌های موبایل انجام‌شده است را با یکدیگر مقایسه کنید. برای این کار می توانید در یک تب جداگانه گزینه Search Analytics را برای هر نسخه از سایت باز کنید و سپس تنظیمات مربوط به هرکدام را انجام و مقایسه موردنظر را مشاهده کنید و باید برای سایت نسخه موبایلی، تعداد جستجوهای که از طریق گوشی های همراه انجام‌شده است خیلی بیشتر باشد.

نکته: قابلیت مقایسه در هرلحظه فقط برای مقادیر مربوط به یک دسته بندی امکان پذیر است (مثلاً مقایسه مقادیر بین کشورها، یا دوره زمانی های خاص یا کلمات کلیدی جستجو شده و…) و نمی توان هم زمان بین مقادیر در دو دسته مختلف داده‌ها را مقایسه کرد.
در صورتی که مقایسه‌ای را در یک دسته‌بندی تنظیم کرده باشید، با ثبت مقایسه‌ای جدید در سایر دسته بندی ها، تنظیماتی که برای مقایسه اطلاعات در دسته اول انجام داده‌اید به حالت پیش‌فرض برمی‌گردد و مقایسه برای دسته‌بندی جدید تنظیم و نمایش داده می شود. به‌عنوان‌مثال درصورتی که در حال مقایسه تعداد کلیک‌ها در هفته جاری نسبت به تعداد کلیک‌های انجام‌شده در هفته گذشته هستید و بخواهید یک مقایسه جدید بین کلیک‌های که از دو کشور مثلاً ایران و ژاپن انجام‌شده است تنظیم کنید، تنظیمات مقایسه مربوط به دوره‌های زمانی به حالت پیش‌فرض خود برمی گردد.

چنانچه درخواست مقایسه‌ای در یک دسته‌بندی برای دو گروه مختلف تنظیم شود و مقادیر مربوط به یک گروه بسیار کم باشد، در ردیف مربوطه علامت ~ نمایش داده می‌شود که نشان از عدم در دسترس بودن مقدار لازم برای آن گروه است.

به‌عنوان‌مثال اگر سایتی در زمینه صنایع‌دستی داشته باشیم و مقایسه‌ای بین تعداد نمایش‌های سایت برای اشخاص مختلف از دو کشور “ایران و ژاپن” تنظیم کنیم، برای عبارتی مانند “صنایع‌دستی اصفهان” ممکن است برای کشور ایران یک عدد و در ستون مربوط به کشور ژاپن علامت ~ نمایش داده شود. این بدین معناست که اطلاعات کافی برای جستجو و نمایش این عبارت در کشور ژاپن موجود نیست و تعداد دفعات نمایشی که برای اشخاصی از ژاپن اتفاق افتاده است خیلی پایین بوده (الزاماً به معنای صفر بودن نیست). بااین‌وجود اگر روی ردیف مربوط به این عبارت (صنایع‌دستی اصفهان) در جدول گزارش‌ها کلیک کنیم یا فیلتر جستجوها را بر اساس این عبارت تنظیم کنیم، می‌توان مقادیر مربوط به هریک از دو کشور موردنظر را به‌صورت دقیق و مشخص ملاحظه کرد.

سایر گزارش‌های ارائه شده در بخش Search Analytics

جمع کل مقادیر در گزارشات سرچ آنالیتیک

در صفحه گزارش‌های مربوط به Search Analytics از گوگل وبمستر برای هر یک از معیارهای اندازه‌گیری یک مقدار کلی تحت عنوان Total نیز ارائه می‌گردد.

جمع کل مقادیر در گزارش‌ بخش Search Analytics

البته ممکن است مقادیر کلی ارائه‌شده از مجموع مقادیر درج‌شده در جدول گزارش‌ها بیشتر باشد، چراکه به خاطر محدودیت فضا و خیلی طولانی شدن جدول، اطلاعات ممکن است به‌صورت محدودتر ارائه شوند. همچنین این مقدار متناسب با فیلتر و یا مقایسه‌های اعمال شده تغییر می‌کند.

جدول داده ها

کلیه داده‌های جمع آوری‌شده در بخش Search Analytics به‌صورت منظم و در یک جدول در پائین صفحه ارائه می‌گردند. حداکثر تعداد ردیف های جدول ۱۰۰۰ ردیف خواهد بود و سایر اطلاعات به خاطر محدودیت فضا نمایش داده نخواهد شد. علاوه بر این که گوگل برخی از کلمات و عبارت‌های خاص و نادر که توسط اشخاص مختلف جستجو شده است را به خاطر حفظ حریم خصوصی ایشان نیز در این بخش ارائه نخواهد کرد.

در بخش Search Analytics از گوگل وبمستر داده‌هایی که جمع‌آوری و شمارش می‌شوند به سایت و آدرسی بستگی دارند که در کنسول جستجو گوگل (گوگل وبمستر) اضافه و تائید شده است.
به‌عنوان‌مثال برای هر یک از آدرس‌های زیر داده‌های مربوط به هرکدام به‌صورت جداگانه جمع‌آوری و شمارش می‌شوند.

https://example.com
http://example.com
http://m.example.com

منبع: کتاب آموزش گوگل وبمستر

یک پاسخ برای این مطلب بگذارید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد