برخی از تخلفات سایت ها و انواع جریمه های دستی گوگل

33

الگوریتم های گوگل آن قدر قوی هستند که می توانند اکثر قریب به‌اتفاق سایت های اسپم که فقط قصد کسب رتبه های بالا در موتورهای جستجو را دارند و قوانین را رعایت نمی کنند تشخیص داده و همگی را به صورت خودکار جریمه و رتبه آن ها را در نتایج جستجو پایین بیاورند. در ادامه برخی از انواع تخلفات و مواردی که در نتیجه آن ها ممکن است سایت شما توسط گوگل جریمه شود، و این دلیل به عنوان دلیل جریمه شدن توسط گوگل در گوگل وبمستر به شما اعلام شود، اشاره شده است و همچین برای هر مورد گوگل لیستی از اقداماتی که باید انجام دهید را نیز اشاره کرده است که با انجام اقدامات مربوطه می توانید امیدوار باشید که سایت شما از حالت جریمه خارج شود و بتواند رتبه های سابق خود را در نتایج جستجو های گوگل کسب کند.

 

سایت هک شده

درصورتی که پیغام (Hacked site) مبنی بر هک شدن سایت خود در صفحه جرائم دستی گوگل یا صفحه مربوط به گزارش های موارد امنیت از کنسول جستجو (Security Issues) مشاهده کردید بدین معناست که گوگل صفحاتی از سایت شما را که توسط هکرها، هک شده‌اند را شناسایی و پیدا کرده است. در اغلب این موارد شخص هکر فایل های جدید خود را در سایت آپلود می کند یا فایل های موجود را ویرایش می کند که درنتیجه‌این تغییرات به عنوان اسپم در فهرست گوگل شناخته می شوند. این محتواهای مخرب معمولاً در سایت از دید کاربران پنهان می باشند.

در این موارد گوگل برای حفاظت از اشخاص، صفحات سایت موردنظر را علامت گذاری می‌کند و به اشخاص قبل از مشاهده سایت اخطارهای لازم داده می شود و یا اینکه رتبه سایت را بسیار کاهش می دهد و اجازه نمی دهد که در بالای نتایج جستجو به اشخاص نمایش داده شود.

اقدامات پیشنهادی برای سایت های هک شده:

  1. گوگل یک راهنمای جامع برای سایت‌های هک شده ارائه کرده است که شامل دستورالعمل‌ها و اقداماتی است که مدیران این سایت‌ها باید انجام دهند. برای دسترسی به این لیست می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:
  1. زمانی که سایت خود را پاک‌سازی کردید و مطمئن شدید که دیگر سایتتان در معرض خطر قرار ندارد، می‌توانید یک درخواست تجدیدنظر از بخش جرائم دستی در کنسول جستجو برای گوگل ارسال کنید. پس از ارسال درخواست باید صبور باشید و منتظر پاسخ گوگل بمانید که پس از بررسی سایت از طریق همان حساب کنسول جستجو به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد. اگر گوگل تشخیص دهد که مشکل سایت برطرف شده و حاوی محتواهای مضر و مشکل‌ساز نیست، هشدارهای مربوط به سایت موردنظر را از نتایج جستجو خود برمی‌دارد.

 

اسپم توسط کاربران

نمایش این نوع پیغام خطا (User-generated spam) در بخش جرائم دستی گوگل به این معناست که گوگل یک سری اسپم که توسط کاربران یک سایت ایجاد شده است را شناسایی کرده. معمولاً این نوع اسپم در تالارهای گفتگو یا بخش نظرات سایت یا در صفحات میهمان و یا در بخش مربوط به مشخصات اعضا سایت توسط کاربران مختلف به وجود می‌آید. به خاطر این اسپم‌ها، گوگل یک جریمه دستی برای آن بخش از سایت در نظر می‌گیرد و اگر جریمه اعمال شده بر روی کل سایت تأثیر گذاشته باشد در بخش Site-wide matches به شما نمایش داده می‌شود و اگر این جریمه فقط بر روی قسمتی از سایت اثر گذاشته باشد در بخش Partial matches نمایش داده خواهد شد. (آشنایی با انوع گزارش های صفحه manual-actions در گوگل وبمستر)

اقدامات پیشنهادی برای جریمه اسپم توسط کاربران:

  1. کاربران عموماً در بخش انجمن ها، بخش نظر دهی ها و پروفایل های شخصی از یک سایت است که می توانند در آن سایت مطالب موردنظر و اسپم خود را بنویسند، بنابراین ابتدا صفحات و بخش هایی از سایت که کاربران از طریق آن ها می توانند در سایت مطلب وارد کنند را شناسایی کنید.
  2. پس از شناسایی بخش های مربوطه، مطالب اسپم و غیر مرتبط به موضوع سایت که در هر یک از بخش های اشاره شده توسط کاربران منتشر شده است را پیدا و حذف کنید. به عنوان مثال:
  • لیست کاربران عضو شده در سایت خود را به دقت بررسی کنید، معمولاً اشخاصی که می خواهند از این بخش ها اقدام به ارسال مطالب اسپم کنند از نام های کاربری یا کلمات کلیدی مربوط به موضوع شغل و سایت خودشان اقدام به ساخت حساب کاربری در سایت‌ها می‌کنند. (مثلاً نام کاربری “تخفیف بیمه”)، پس از پیدا کردن این اعضا، پروفایل کاربری و مطالب ارسالی ایشان را به‌دقت بررسی کنید.
  • مطالب ارسالی کاربران و یا پروفایل هایی که بیشتر شبیه تبلیغات می باشند را شناسایی و حذف کنید.
  • همچنین مطالبی از سایت که در بخش نظرات آن لینک های غیر مرتبط به موضوع کاری شما آورده شده است یا فقط تبلیغات محض نوشته شده است را شناسایی و حذف کنید.
  • مطالب ارسالی و پروفایل هایی که به‌صورت خودکار و توسط ربات ها ساخته و منتشر شده‌اند را شناسایی و حذف کنید.
  1. همان مطالب اسپم و غیر مرتبطی را که در بخشی از سایت خود پیدا کردید، توسط گوگل در سایت خودتان جستجو کنید (به کمک دستور site:example.com TEXT گوگل کلیه مطالب و بخش‌هایی از سایت example.com را که در آن ها عبارت TEXT استفاده شده است را پیدا و به شما نمایش می دهد)، بدین ترتیب تمامی مطالب اسپم که در قسمت های دیگر سایتتان در رابطه به آن موضوع یا آن شخص اسپمر منتشر شده است را می توانید سریعاً پیدا و حذف کنید.
  2. در بخش نظر دهی های سایت خود حتماً از کدهای امنیتی استفاده کنید که ارسال مطالب توسط ربات ها را سخت تر می کند، همچنین انتشار نظرات در سایت را ابتدا مشروط به خوانده شدن و تائید مدیریت کند؛ و همچنین از سایر تکنیک هایی که برای جلوگیری از ارسال های اسپم کاربرد دارد استفاده کنید.

پس از پاک سازی سایت از مطالب اسپم و بعد از اینکه مطمئن شدید که سایتتان هیچ یک از قوانین و دستورالعمل های گوگل را نقص نکرده است، یک درخواست تجدید نظر از بخش جرائم دستی در کنسول جستجو برای گوگل ارسال کنید. پس از ارسال درخواست باید صبور باشید و منتظر پاسخ گوگل بمانید که پس از بررسی سایت از طریق همان حساب کنسول جستجو به شما اطلاع رسانی خواهد شد. اگر گوگل تشخیص دهد که سایت شما ناقص قوانین نیست و مطالب غیر مرتبط و اسپمی در آن منتشر نشده است، جریمه اعمال شده را باطل خواهد کرد.

 

استفاده از هاست های رایگان و اسپم

گوگل در خصوص جرائم دستی که به خاطر مسائل اسپم اعمال می کند سعی می‌کند که بسیار دقیق عمل کند که به‌اشتباه سایتی جریمه نشود، اما با این وجود درصورتی که تعداد صفحات زیاد و یا بخش اعظمی از یک سایت در هاست های رایگان و اسپم میزبانی شده باشد گوگل کل آن سرویس و سایت را جریمه دستی خواهد کرد و پیغامی با عنوان Spammy free hosts را ممکن است به شما نمایش دهد.

اقدامات پیشنهادی:

به طورکلی پیشنهاد می شود که از این فضاهای میزبانی رایگان در وب برای راه‌اندازی سایت خود استفاده کنید، رایگان بودن این سرویس ها باعث می شود اسپمرها نیز برای راه‌اندازی صفحات و تعداد بی شمار سایت های اسپم خود و یا انجام سایر کارهای اسپم در سطح وب از این سرویس استفاده کنند، این باعث می شود که گوگل کل آن سرویس دهنده و صفحات و سایت های میزبانی شده را اسپم تلقی کند، بنابراین در مورد این جریمه، سایت و صفحات خود را از این سرویس‌دهنده‌ها فعلی منتقل کنید و مطمئن شوید سایتتان قوانین و دستورالعمل‌های گوگل را نقص نمی‌کند و سپس درخواست بررسی مجدد را برای گوگل ارسال کنید.

 

اسپم از طریق داده های ساختاریافته

اگر سایتی با عنوان Spammy structured markup توسط گوگل جریمه شود به این معنا خواهد بود که گوگل در آن سایت برخی از کدهای نشانه‌گذاری را پیداکرده که برخلاف قوانین و راهنمایی‌های مربوط به Rich snippet ها به‌کارگیری شده‌اند. به عنوان مثال نشانه‌گذاری برای محتواهایی که کلاً برای بازدید کنندگان غیرقابل مشاهده هستند یا نشانه گذاری های مطالب غیر مرتبط و حتی گمراه کننده یا سایر دست کاری ها.

درنتیجه، گوگل یک جریمه دستی برای بخش هایی از سایت در نظر می گیرد که در نمایش سایت در نتایج جستجو تأثیرگذار خواهد بود و اگر این جریمه بر روی کل سایت تأثیر گذاشته باشد در بخش Site-wide matches نمایش داده می شود و اگر این جریمه فقط بر روی قسمتی از سایت اثر گذاشته باشد در بخش Partial matches قرار خواهد گرفت.

مسلماً اگر می خواهید مجدداً در نتایج جستجو گوگل رتبه‌بندی خوبی داشته باشید باید کدهای نشانه گذاری که خلاف قوانین در سایت استفاده شده را تصحیح و یا کلاً حذف کنید و بعد از اینکه مطمئن شدید نشانه گذاری هایی که بر روی داده های سایت اعمال کرده‌اید طبق قوانین گوگل در خصوص داده های ساختاریافته و Rich snippet ها است، می توانید یک درخواست بازبینی مجدد برای گوگل ارسال کنید.

 

بک لینک‌ های غیر طبیعی

درصورتی که گوگل لینک های مصنوعی، فریبنده و دست کاری شده‌ای را در سطح وب پیدا کند که به سایت شما لینک می شوند و یا متوجه شود که برای ارتقاء رتبه سایت خود اقدام به خرید لینک کرده‌اید یا در طرح های اشتراک لینک با سایرین شرکت کرده‌اید، ازآنجایی که این موارد با قوانین گوگل کامل در تضاد است، گوگل با ذکر پیام Unnatural links to your site ، سایت شما را به صورت دستی جریمه خواهد کرد.

اقدامات پیشنهادی برای رفع جریمه گوگل بابت بک لینک های مصنوعی، فریبنده و غلط:

ابتدا بایستی قوانین و دستورالعمل‌های گوگل در خصوص لینک ها را مطالعه کنید سپس:

  1. از گزارش‌های بخش links to your site در گوگل وبمستر، لیست و گزارش کلیه سایت های که به شما لینک داده‌اند را بر اساس تاریخ یا آدرس سایت‌ ها دانلود کنید.

مسیر دانلود گزارش های بک لینک های سایت بر اساس تاریخ در گوگل وبمستر:

google webmaster > Links to Your Site > More > Who links the most > Download latest links

مسیر دانلود گزارش های بک لینک های سایت بر اساس آدرس سایت ها در گوگل وبمستر:

google webmaster > Links to Your Site > More > Who links the most > Download more sample links

  1. بر اساس گزارش های دانلود شده باید لینک های که قوانین گوگل را در خصوص لینک دهی نقص کرده‌اند را پیدا کنید، اگر تعداد لینک ها بسیار زیاد است می توانید بک لینک‌های که مربوط به یک ماه گذشته است را ابتدا بررسی کنید و یا بک لینک‌هایی که به تعداد زیاد از یک آدرس و دامنه ‌ایجاد شده‌اند.
  2. پس از شناسایی این لینک ها با مدیران آن سایت ها تماس بگیرید و درخواست دهید که لینک سایتتان را از صفحات سایتشان پاک کنند یا مقدار rel=”nofollow” را برای لینک های شما تنظیم کنند.
  3. درصورتی که به مدیران آن سایت ها دسترسی ندارید یا درخواست شما انجام نمی شود، می توانید توسط ابزار Disavow links از کنسول جستجو  درخواست بی اثر کردن بک لینک های که هیچ کنترلی روی آن ها ندارید را به گوگل بدهید.

پس ازآنکه بک لینک های مشکل دار را حذف کردید یا توسط کنسول جستجو درخواست بی اثر کردن آن ها را دادید، یک درخواست بازنگری مجدد برای گوگل همراه با لیست لینک های که حذف کرده‌اید و لینک های که نتوانسته‌اید حذف کنید، ارسال کنید. پس از ارسال درخواست باید صبور باشید و منتظر پاسخ گوگل بمانید تا پس از بررسی سایت از طریق همان حساب کنسول جستجو به شما اطلاع‌ رسانی خواهد کرد. اگر گوگل تشخیص دهد که سایت شما ناقص قوانین مربوط به لینک سازی و بک لینک‌ها نیست، جریمه اعمال شده روی سایت را باطل خواهد کرد.

 

محتواهای کوتاه و بی کیفیت

از دید گوگل محتواهای که بسیار کوتاه و بی ارزش هستند یا کیفیت بسیار پائینی دارند شامل این نوع جریمه می شوند، به عنوان مثال:

  • محتواهایی که به صورت خودکار در سایت تولید و منتشر می شوند.
  • صفحات و مطالبی که به موضوع سایت اصلاً مربوط نمی شوند.
  • مطالبی که عیناً از سایر سایت ها کپی شده و در سایت منتشر می شوند.
  • مطالبی که صرفاً با ناخنک زدن به مطالب سایر سایت ها تولید می شوند بدون اینکه ارزشی به آن مطلب اصلی اضافه شده باشد.
  • صفحات دروازه
  • (Doorway pages) آن هم به تعداد زیاد که محتواهای کوتاهی با کلمات کلیدی بسیار دارند و فقط هدف این است که کاربران را به صفحات خاص دیگر هدایت کنند.

این نوع مطالب هیچ ارزش قابل ملاحظه‌ای برای کاربران سایت به همراه نخواهند نداشت و برخلاف قوانین گوگل است؛ بنابراین گوگل این چنین سایت‌ها را به صورت دستی با ذکر دلیل و عنوان Thin content with little or no added value یا همان محتواهای کوتاه و بی کیفیت جریمه خواهد کرد. اگر این جریمه بر روی کل سایت تأثیر گذاشته باشد در بخش Site-wide matches نمایش داده می شود و اگر این جریمه فقط بر روی قسمتی از سایت اثر گذاشته باشد در بخش Partial matches قرار خواهد گرفت.

اقدامات پیشنهادی:

ابتدا از بخش راهنمای گوگل برای مدیران سایت ها قسمت های مربوط به کیفیت محتواهای سایت را مطالعه کنید سپس محتواهای زیر را در سایت خود شناسایی کنید:

  • محتواهای تکراری
  • محتواهای بسیار کوتاه و کم‌ارزش و دارای لینک‌های وابسته می باشند.
  • محتواهایی که به صورت خودکار در سایت تولید شده‌اند.
  • محتواهایی که صرفاً برای هدایت کاربران از یک صفحه به صفحه دیگر می باشند.

درصورتی که سایت شما دارای چنین محتواهایی است، آیا از خودتان این سؤال را پرسیده‌اید که این محتواها چه کمکی به کاربران سایت می کنند یا چه ارزشی را برای سایت شما به همراه خواهند آورد؟ بایستی محتوای سایت خود را تصحیح و بهبود ببخشید به‌گونه‌ای که یک ارزش قابل‌توجه برای کاربران سایت به همراه داشته باشد و سپس یک درخواست تجدیدنظر جهت بررسی و رفع جریمه اعمال شده، برای گوگل ارسال کنید.

 

پنهان سازی صفحات و ریدایرکت های مخفیانه

اگر سایتی با ذکر عنوان Cloaking and/or sneaky redirects توسط گوگل جریمه شود به این معنا خواهد بود که در آن سایت صفحاتی که به کاربران نمایش داده می شود نسبت به آنچه به ربات گوگل نمایش داده می شود بسیار متفاوت هستند یا کاربران سایت به صفحات متفاوتی نسبت به آنچه ربات گوگل در حال مشاهده آن است هدایت می شوند.

پنهان کردن صفحات و یا ریدایرکت های مخفیانه هر دو نقض کننده قوانین گوگل می باشد و درنتیجه اگر این موارد اسپم در سایتی مشاهده شود آن سایت توسط گوگل به صورت دستی جریمه خواهد شد. اگر این جریمه روی کل سایت تأثیر گذاشته باشد در بخش Site-wide matches نمایش داده می‌شود و اگر این جریمه فقط روی قسمتی از سایت اثر گذاشته باشد در بخش Partial matches قرار خواهد گرفت.

اقدامات پیشنهادی:

ابتدا از بخش راهنمای گوگل برای مدیران سایت ها قسمت های مربوط به پنهان‌سازی صفحات و ریدایرکت های مخفیانه را مطالعه کنید سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

  • برای صفحات متفاوتی که برای کاربران و ربات های گوگل نمایش داده می شود:
  1. توسط ابزار Fetch as Google از کنسول جستجو، صفحاتی از سایت را از بخش های که تحت تأثیر این جریمه قرارگرفته‌اند فراخوانی کنید.
  2. صفحاتی که توسط گوگل فراخوانی شده‌اند را باحالتی که شخص (خودتان) در مرورگر می بیند مقایسه کنید.
  3. اگر نمایش محتواها در هر یک از این دو حالت با یکدیگر متفاوت است بایستی آن قسمت هایی که باعث ایجاد این تفاوت می شوند را شناسایی و حذف کنید و این کار نیازمند آن است که به محتواها و حتی کدهای سایت دسترسی‌های لازم را داشته باشید.
  • برای هدایت های مخفیانه کاربران از یک صفحه به صفحه دیگر:
  1. برخی از لینک های سایت اشخاص را به‌صورت خودکار و مخفیانه به‌جایی متفاوت ازآنچه توقع دارند و به خاطر آن وارد سایت شده‌اند هدایت می‌کنند، این لینک‌ها را شناسایی کنید.
  2. برخی از لینک های سایت که به‌صورت مشروط ریدایرکت می شوند را شناسایی کنید به عنوان مثال اشخاصی که فقط از طریق گوگل به سایت وارد می شوند به یک صفحه خاص هدایت می‌شوند یا هدایت کاربران با یک رنج IP مشخص به صفحات خاصی از سایت.
  3. درصورتی که به هریک از روش‌های فوق کاربران سایت به‌جایی دیگر هدایت می‌شوند، آن بخش‌هایی از سایت که باعث این تغییر مسیر کاربران می‌شوند را بایستی حذف کنید. این نکته را دز نظر داشته باشید که این تغییر مسیرها معمولاً توسط کدهای جاوا اسکریپت و یا توسط فایل .htaccess صورت می‌پذیرد. البته توسط خود سیستم مدیریت محتوا سایت و پلاگین و ماژول‌های به‌کاررفته در آن نیز ممکن است این تغییر مسیرها رخ‌داده باشد.

پس ازآنکه تغییر مسیرهای غیرمجاز و مخفیانه را از سایت خود حذف کردید و همچنین مطمئن شدید که کلیه صفحاتی که کاربران و ربات های گوگل می بینند همگی یکسان هستند، می توانید یک درخواست بازنگری مجدد برای گوگل ارسال کنید. پس از ارسال درخواست، گوگل وب سایت شما را مجدد مورد بررسی قرار می دهد و پس از اطمینان از اینکه سایت موردنظر ناقص قوانین نیست، جریمه اعمال شده روی سایت را باطل و از طریق همان حساب کنسول جستجو به شما اطلاع رسانی خواهد کرد.

 

لینک های خروجی غیرطبیعی از سایت

درصورتی که خطا Unnatural links from your site را در بخش جرائم دستی از حساب کنسول جستجو خود مشاهده می کنید به این معناست که گوگل یک سری لینک خروجی در سایت شما پیدا کرده است که همگی غیرطبیعی، فریبنده و یا دست کاری شده می باشند. هرگونه لینک دهی که بابت آن پولی پرداخت شده باشد یا به صورت مشارکتی انجام شده باشد و هدف آن دست کاری رتبه صفحات سایت و کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجو باشد، برخلاف قوانین گوگل بوده و درنتیجه گوگل سایت مورد نظر را جریمه خواهد کرد.

اقدامات پیشنهادی:

ابتدا قوانین و راهنمایی‌های گوگل را در خصوص لینک‌ها مطالعه کنید، سپس نمونه لینک‌های زیر را در سایت خود شناسایی کنید:

  1. کلیه لینک‌هایی که بابت آن‌ها مبالغی پرداخت شده است
  2. لینک‌های که بیش از اندازه در سایت تکرار شده‌اند
  3. لینک‌های که با صورت تبادل لینک با سایرین می‌باشند

پس از شناسایی این لینک‌ها که همگی نقض کننده قوانین گوگل هستند بایستی یا آن ها را حذف کنید یا به نحوی تغییرشان دهید که در رتبه بندی و پیج رنک صفحات تأثیری نداشته باشند، به عنوان مثال می‌توانید صفت rel=”nofollow” را به این لینک ها اضافه کنید و یا دسترسی به صفحاتی که این لینک ها در آن ها استفاده شده‌اند را توسط دستورات فایل Robotx.txt برای ربات گوگل مسدود کنید.

پس‌ازآنکه مطمئن شدید قوانین گوگل در خصوص لینک دهی‌ها به‌صورت کامل در سایتتان رعایت شده است، می توانید یک درخواست بازنگری مجدد برای گوگل ارسال کنید. پس از ارسال درخواست باید صبور باشید و منتظر پاسخ گوگل بمانید تا پس از بررسی سایت از طریق همان حساب کنسول جستجو به شما اطلاع‌رسانی خواهد کرد. درصورتی‌که تغییرات اعمال شده ازنظر گوگل تائید و لینک دهی ها طبق قوانین مربوطه باشد، جریمه در نظر گرفته‌شده باطل خواهد کرد.

 

هرزنامه محض

صفحات یا سایت هایی که فقط به قصد اسپم ایجادشده‌اند.

سایت‌ها و یا صفحاتی که به‌صورت بسیار فاحش قوانین گوگل را زیر پا گذاشته‌اند و فقط از تکنیک های اسپم در آن ها استفاده شده است، مطالب سایت بسیار نامفهوم بوده و از ناخنک زدن به سایت های مختلف و یا به صورت خودکار ایجاد شده‌اند و تکرار مطالب نیز بسیار به چشم می خورد. درنتیجه گوگل این وب سایت ها را تحت عنوان Pure spam به صورت دستی جریمه خواهد کرد و این جریمه می تواند بر روی کل سایت یا فقط بخش های از سایت اعمال شود. اگر با این جریمه مواجه شدید باید یک تجدید نظر اساسی در مطالب و ساختار سایت خود بکنید و با مرور کلیه قوانین و دستورالعمل های گوگل، قدم‌به‌قدم مشکلات مربوطه را رفع کنید تا بتوانید درخواست رفع جریمه را برای گوگل ارسال کنید.

 

پنهان‌سازی تصاویر

همان طور که در بخش های قبل نیز اشاره شد Cloaking به این مفهوم است که مطالب و محتوایی که در سایت به کاربر نمایش داده می‌شود، متفاوت تر از آن چیزی باشد که به ربات موتورهای جستجو نمایش داده می شود یا به عبارتی نتیجه‌ای در جستجوهای گوگل به اشخاص نمایش داده می شود و افراد نیز برای اطلاعات بیشتر بر روی آن کلیک می کنند و توقع دارند که مطالب مرتبط و مورد نظرشان را ببینند اما به یک مطلب یا محتوای کاملاً غیر مرتبط با آن نتیجه هدایت می شوند. از این رو Cloaking یا پنهان‌سازی اطلاعات یکی از مواردی است که کاملاً برخلاف قوانین و دستورالعمل‌های گوگل می باشد.

جریمه Cloaked images یا پنهان سازی تصاویر گوگل به این خاطر است که برخی از تصاویر، متفاوت تر ازآنچه در سایت برای اشخاص نمایش داده می شوند در نتایج جستجو گوگل ارائه می گردند و این پنهان سازی تصاویر باعث می شود که اشخاص یک تجربه ناخوشایند از جستجو تصاویر در گوگل داشته باشند و درنتیجه گوگل سایت یا صفحات مربوطه را تحت این عنوان به‌صورت دستی جریمه می کند و اگر این جریمه بر روی کل سایت تأثیر گذاشته باشد در بخش Site-wide matches نمایش داده می شود و اگر این جریمه فقط بر روی قسمتی از سایت اثر گذاشته باشد در بخش Partial matches قرار خواهد گرفت.

برخی از نمونه‌های پنهان‌سازی تصاویر

  • ارائه تصاویر برای گوگل به‌نحوی که آن تصاویر توسط یک تصویر دیگر پنهان و نامشخص ‌شده باشد مثلاً پنهان شدن تصویر اصلی با یک قطعه متن
  • ارائه تصاویر به اشخاص و گوگل به‌صورت مختلف و مغایر با یکدیگر
  • هدایت اشخاص به صفحه‌ای غیر از صفحه مربوط به تصاویر فهرست شده در گوگل زمانی که اشخاص بر روی گزینه “view image” مربوط به آن تصویر در لیست نتایج جستجو کلیک می کنند.

اقدامات پیشنهادی برای رفع جریمه پنهان سازی تصاویر

  1. ابتدا بررسی کنید تصاویری که در سایت برای اشخاص نمایش داده می شود با تصاویری که در نتایج جستجو نمایش داده می شود یکسان باشد و درصورتی که متفاوت هستند باید علت را بررسی کنید، گاهی اوقات مدیران سایت‌ها از تکنیکی به نام “anti-hotlinking” استفاده می کنند که جهت عدم نمایش تصاویر در سایر سایت ها می باشد. بررسی کنید که پلاگین یا کد نویسی هایی از این طریق در سایت و یا سرورتان استفاده نشده باشد.
  2. پس ازآنکه مطمئن شدید تصاویری که در سایت نمایش داده می شود با آنچه در لیست نتایج جستجو گوگل ارائه می شود در هر دو حالت یکسان هستند، می توانید درخواست بازبینی مجدد سایتتان و رفع جریمه اعمال شده را برای گوگل ارسال کنید.
  3. پس از ارسال درخواست بازبینی باید صبور باشید و منتظر پاسخ گوگل بمانید. گوگل پس از بررسی سایت از طریق همان حساب کنسول جستجو به شما اطلاع‌رسانی خواهد کرد و درصورتی که سایت شما طبق راهنمایی گوگل باشد و قوانین مربوطه را نقض نکرده باشد، جریمه در نظر گرفته شده باطل خواهد شد.

استفاده از متون مخفی و یا بمباران سایت با کلمات کلیدی

دو تکنیکی که برخلاف قوانین و راهنمایی های گوگل می باشد استفاده از متون مخفی در سایت و یا پر کردن صفحات سایت با کلمات کلیدی است و اگر  پیغام  Hidden text and/or keyword stuffing را در صفحه Manual action از کنسول جستجو خود ملاحظه کردید بدین معناست که یک یا هردوی این تخلفات در صفحات سایت شما استفاده شده است و گوگل نیز با مشاهده این موارد سایت مربوطه را به صورت دستی جریمه کرده است. اگر این جریمه بر روی کل سایت تأثیر گذاشته باشد در بخش Site-wide matches نمایش داده می شود و اگر این جریمه فقط بر روی قسمتی از سایت اثر گذاشته باشد در بخش Partial matches قرار خواهد گرفت.

اقدامات پیشنهادی:

ابتدا راهنمایی و دستورالعمل های گوگل در خصوص به‌کارگیری متون مخفی در سایت و همچنین پرکردن صفحات سایت با کلمات کلیدی را مطالعه کنید، سپس مراحل زیر را برای شناسایی و تصحیح خطاها و تخلفات انجام‌شده در سایت دنبال کنید:

  • برای متون مخفی موجود در سایت:
  1. توسط ابزار Fetch as Google از کنسول جستجو، محتواهایی از سایت را که برای ربات‌های گوگل قابل رؤیت می باشند اما برای اشخاص عادی در هنگام مشاهده سایت قابل رؤیت نیستند را بررسی کنید. معمولاً متن‌های استفاده‌شده در این صفحات با رنگ بک گراند صفحات یکسان است و برای همین برای اشخاص قابل دیدن نیست، اگر کل متن موجود در صفحه را انتخاب کنید (CTRL+A) می‌توانید این متون را ببینید.
  2. باید کدهای css سایت یا استایل های داده‌شده به همان متن را ویرایش کنید به نحوی که هر شخصی در حالت عادی بتواند متن موجود در صفحات سایت را به‌راحتی توسط مرورگر خود مشاهده کند.
  • و برای استفاده بیش از اندازه کلمات کلیدی در سایت:
  1. صفحات، فهرست ها یا پاراگراف هایی از سایت را که متن مفید و کافی ندارند و در آن ها یک سری کلمات کلیدی به صورت بیش از اندازه، فقط تکرار شده است را پیدا کنید.
  2. هرجایی از سایت که تگ title و alt با یک سری کلمات تکراری مقداردهی شده‌اند را شناسایی کنید.
  3. کلیه بخش هایی که تکرار بیش از اندازه کلمات کلیدی در آن ها صورت پذیرفته است را تصحیح و کلماتی که بیش از اندازه تکرار شده‌اند را حذف کنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.