سئو “عنوان صفحات” سایت

19

هر محتوایی که در سایت منتشر می شود معمولاً شامل: عنوان، متن محتوا، لینک محتوا، توضیحات، برچسب ‌ها، انتخاب دسته ‌بندی، تصاویر یا فایل های صوتی، تصویری، لینک های داخلی، مطالب مرتبط، بخش نظر دهی است. در ادامه به بررسی نکات مربوط به بهینه سازی عنوان صفحات سایت می پردازیم:

برچسب عنوان یکی از برچسب های مهم برای هر صفحه یا مطلب از سایت است و جزء یکی از فاکتورهای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو محسوب می شود، چراکه هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو دقیقاً مشخص می کند که موضوع هر صفحه چیست.

نمایش “عنوان صفحه” در صفحه نتایج جستجو گوگل

نمایش عنوان صفحه در صفحه نتایج جستجو گوگلدرصورتی که صفحه‌ای از سایت در نتایج جستجو نمایش داده شود، معمولاً متنی که برای عنوان صفحه نوشته‌اید در اولین خط از نتایج جستجو گوگل نمایش داده می شود.

و چنانچه کلمات جستجو شده در عنوان نیز وجود داشته باشند به‌صورت درشت (bold) به کاربر نمایش داده می‌شود. عنوان صفحه و مرتبط بودن آن با کلمات جستجو شده تأثیر بسیار بالایی در کلیک کردن اشخاص و ورود آن ها به سایت خواهد داشت.

و زمانی که کاربر روی لینک صفحه مورد نظر کلیک می‌کند عنوان صفحات در بالای صفحه مرورگر نیز نمایش داده می‌شود.

نمایش عنوان صفحات در نوار مرورگر

در عنوان صفحات می ‌توانید نام وب سایت یا نام مجموعه خود را نیز ذکر کنید و حتی شامل اطلاعات مهم و مختصری در خصوص خدمات یا محل فیزیکی مجموعه شما نیز باشد یا حتی برخی از پیشنهاد های مهم مربوط به کار شما را شامل شود.

نکات مهم در خصوص بهینه سازی و سئو عنوان صفحات

 

  1. عنوان صفحه باید دقیقاً محتوا صفحه را توضیح دهد.

عنوانی که برای صفحات و مطالب سایت انتخاب می‌کنید باید دقیقاً در ارتباط با محتوا و مطالب ارائه‌شده باشد و دقیقاً بیان کننده موضوع و کل مطلب باشد، به‌نحوی که کاربر با خواندن عنوان دقیقاً متوجه شود که موضوع آن صفحه یا مطلب مرتبط با چیست.

توجه:

* از انتخاب عنوان هایی که هیچ ارتباطی با موضوع و متن شما ندارد، خودداری کنید.

* از عنوان های کلی، مبهم و گیج‌ کننده برای عنوان صفحات و مطالب استفاده نکنید مثلاً: “مطلب جدید” صفحه شماره ۱۷ و …

  1. برای هر صفحه از سایت، یک عنوان منحصر به فرد انتخاب کنید.

در حالت عادی و به صورت نرمال هر صفحه از سایت باید عنوان مخصوص به خودش را داشته باشد تا ربات های موتورهای جستجوگر بتوانند تمایز هر صفحه از سایت را از سایر صفحات سایت تشخیص دهند.

توجه:

* هرگز از یک عنوان تکراری و ثابت برای همه یا تعداد زیادی از صفحات سایت استفاده نکنید.

  1. از عنوان های مختصر اما به نوعی مشروح و کامل استفاده کنید.

یک عنوان خوب می تواند هم کوتاه و مختصر باشد و در عین کوتاهی بسیار جامع و کامل باشد و کل موضوع را به خوبی توضیح دهد. اگر عنوانی که انتخاب می کنید بسیار طولانی باشد در نتایج جستجو به خاطر محدودیت سایز نمایش عنوان ها به صورت کامل نمایش داده نخواهد شد و ناقص بودن یک عنوان در نتایج جستجو در انتخاب و کلیک کاربران بر روی لینک موردنظر تأثیرگذار خواهد بود.

گوگل معمولاً ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر اولیه از برچسب عنوان را در نتایج جستجو نمایش می دهد، تفاوت در تعداد کاراکترها به خاطر این است که برخی کاراکترها فضای بیشتری را در نوشتن به خود اختصاص می دهند و به‌صورت دقیق تر نمایش طول عنوان حداکثر ۶۰۰ پیکسل باشد و با انتخاب حداکثر ۵۵ کاراکتر می‌توانید انتظار نمایش صحیح حداقل ۹۵% از عنوان انتخاب ‌شده خود را داشته باشید.

توجه:

* از انتخاب عنوان ‌های طولانی که هیچ کمکی به کاربران نمی کنند، بپرهیزید.

* از تکرار بیش ‌از اندازه و بی ‌ربط کلمات کلیدی در عنوان‌ صفحات خودداری کنید.

  1. از کلمات کلیدی در عنوان صفحات استفاده نمایید.

در عنوان صفحات کلمه کلیدی خود را به‌صورت قسمتی از یک جمله استفاده کنید و سعی کنید که عنوان صفحه با کلمه کلیدی مورد نظر شروع شود. اگر کلمات کلیدی هم راستا و کاملاً مرتبط دارید می‌توانید با کاراکترهای – یا | آن‌ها را از یکدیگر جدا کنید و در عنوان صفحه از آن ها استفاده کنید.

یکی از فرمت های خوب برای نوشته عنوان صفحه مانند نمونه زیر است:

کلمه کلیدی اولیه (اصلی) – کلمه کلیدی ثانویه | نام برند شرکت

چند مثال برای بهترین حالت برای برچسب عنوان صفحات

  • کلمه کلیدی اصلی
  • کلمه کلیدی اصلی | نام شرکت
  • کلمه کلیدی اول – کلمه کلیدی دوم | نام شرکت
  • کلمه کلیدی اول و دوم در یک جمله

و البته حالت های مختلف دیگری که از ترکیب موارد فوق می ‌تواند عنوان ‌های بهینه‌ای برای صفحات سایت انتخاب کنید. موردی که شخصاً در عنوان صفحات خود معمولاً استفاده می کنم صرفاً حالت اول یا دوم است.

چند مثال برای بدترین حالت ها برای نوشتن برچسب عنوان

  • نام شرکت
  • صفحه نخست
  • نوشتن نام دامنه مثلاً Example.com
  • یک جمله بسیار طولانی که کلمات کلیدی صفحه در آخر این جمله قرار داشته باشد.
  • استفاده از کاراکترهای متعدد در ابتدا و پایان عنوان صفحه. مثلاً::D<<! کلمه کلیدی!>>:D
  • نوشتن تمامی کلمات کلیدی (حتی کلمات مرتبط و هم‌راستا) پشت سرهم در عنوان صفحات
  1. انتخاب عنوان بر اساس جستجوهای متداول کاربران

جمله یا کلمات موردنظر خود را در سرچ باکس گوگل بنویسید و بررسی کنید که گوگل چه جستجو هایی را به شما پیشنهاد می‌دهد و سعی کنید جمله‌ای که برای عنوان مطالب انتخاب می کنید بر اساس جستجوهای متداول کاربران در گوگل باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.