International Targeting: تعیین اهداف بین‌المللی سایت در گوگل وبمستر

24

برخی از وب‌ سایت ها فقط برای کاربران یک کشور یا یک زبان خاص طراحی و پیاده‌سازی می شوند و اهداف بین‌المللی مشخصی را دنبال می کنند. برای اینکه سایت شما در موتورهای جستجو برای کاربران خاص نمایش داده شود و رتبه بهتری را در نمایش نتایج به کاربران یک زبان یا کشور خاص کسب کند می‌توانید مستقیماً در وب‌سایت خود توسط برچسب hreflang زبان هدف کاربران مخاطب خود را مشخص کنید و توسط ابزار International Targeting در سرچ کنسول گوگل کشور مورد هدف خود را مشخص کنید.

درصورتی که یک سایت چند زبانه دارید با تعیین اهداف بین‌المللی برای سایت خود اجازه دهید گوگل کاربران مختلف را بر اساس زبان و یا کشورشان به صفحات مربوطه در سایت شما هدایت کند.

منظور از اهداف بین المللی در گوگل وبمستر چیست؟

درصورتی که شما یک یا چندین سایت به زبان های متفاوت، برای کاربران کشورهای مختلف طراحی و پیاده سازی کرده باشید، مطمئناً می خواهید در نتایج جستجو مربوط به هر کشور و یا هر زبانی، آن سایت یا صفحاتی که برای هر زبان و یا کشوری طراحی ‌شده است به کاربران آن ها نمایش داده شود.

برای آنکه مطمئن شوید مطالب سایتتان به درستی به دست مخاطبین خاص خودش در کشورها و با زبان های مختلف می رسد، باید در طراحی و پیاده سازی سایت خود از یکی از دو شیوه زیر استفاده کنید:

۱: پیاده سازی سایت های بین المللی توسط لینک های یک سایت (URL-level Targeting)

شما می توانید اشخاص مخاطب و مورد نظر سایت خود در کشورها و با زبان های مختلف را توسط لینک های سایت تعیین کنید. برای پیاده سازی این روش ۳ راهکار وجود دارد:

۱-۱ : نشانه گذاری صفحات سایت توسط تگ hreflang (اصطلاحا به این روش Page-level markup گفته می شود)

گوگل به کمک تگ hreflang کاربران را بر اساس اولویت به صفحاتی از سایت که مطابق با زبان کاربر می باشند هدایت می کند. در این روش باید برای هر صفحه یک تگ hreflang تعریف شود که به سایر لینک های مربوط به آن صفحه که برای سایر زبان ها طراحی شده‌اند اشاره کند و بر صورت عکس نیز یک تگ از آن صفحات به خود همین صفحه برگشت داده شود.

برای انجام این کار از تگ <link rel="alternate" hreflang="x" href="alternateURL"> در بخش <head> صفحات سایت برای مشخص کردن نسخه سایر زبان های مربوط به هر صفحه می توان استفاده کرد. به عنوان مثال اگر یک سایت فارسی به آدرس http://www.example.com و نسخه انگلیسی آن به آدرس http://en.example.com باشد، جهت اینکه برای گوگل مشخص کنید لینک http://en.example.com، نسخه انگلیسی زبان، معادل همان نسخه فارسی است طبق این روش در کدهای html صفحه فارسی در بخش Head صفحه باید نمونه کد زیر را تعریف کنید:

<link rel="alternate" hreflang="en" href="http://en.example.com/" />

۲-۱: نقشه سایت (Sitemaps)

با استفاده از نقشه سایت نیز می توان زبان و کشور مورد نظر را برای صفحات سایت مشخص کرد. توسط به کارگیری ویژگی‌های rel=”alternate” و hreflang=”x” در نقشه سایت، گوگل می تواند هر یک از لینک های سایت که برای زبان یا کشور خاصی طراحی و پیاده سازی شده‌اند را برای جستجو کنندگان مربوطه ارائه کند.

به عنوان مثال اگر یک سایت فارسی داشته باشیم که هدف آن کاربران فارسی زبان در کشور ایران می باشد و یک سایت معادل آن برای کاربران انگلیسی زبان در سراسر دنیا (می‌توانیم چندین نسخه معادل برای یک‌زبان مثلاً زبان انگلیسی در کشورهای مختلف نیز داشته باشیم) و یک سایت معادل سایت اصلی برای کاربران آلمانی زبان در سراسر دنیا داشته باشیم، لینک‌های آن‌ها می‌تواند به‌صورت زیر باشد:

www.example.com/persian/

www.example.com/english/

www.example.com/deutsch/

استفاده از نمونه کد زیر در نقشه سایت به گوگل می گوید که صفحه www.example.com/persian  یک سری صفحه معادل برای کاربران انگلیسی زبان (www.example.com/english) و آلمانی‌ زبان (www.example.com/deutsch) دارد و برای کاربرانی با هر یک از این زبان ها صفحات مختص به خودشان را در نتایج جستجو ارائه کند.

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>

<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″

xmlns:xhtml=”http://www.w3.org/1999/xhtml”>

<url>

<loc>http://www.example.com/persian/</loc>

<xhtml:link

rel=”alternate”

hreflang=”en”

href=”http://www.example.com/english/”

/>

<xhtml:link

rel=”alternate”

hreflang=”de”

href=”http://www.example.com/deutsch/”

/>

<xhtml:link

rel=”alternate”

hreflang=”fa”

href=”http://www.example.com/persian/”

/>

</url>

<url>

<loc>http://www.example.com/english/</loc>

<xhtml:link

rel=”alternate”

hreflang=”fa”

href=”http://www.example.com/persian/”

/>

<xhtml:link

rel=”alternate”

hreflang=”de “

href=”http://www.example.com/deutsch/”

/>

<xhtml:link

rel=”alternate”

hreflang=”en”

href=”http://www.example.com/english/”

/>

</url>

<url>

<loc>http://www.example.com/deutsch/</loc>

<xhtml:link

rel=”alternate”

hreflang=”fa”

href=”http://www.example.com/persian/”

/>

<xhtml:link

rel=”alternate”

hreflang=”en”

href=”http://www.example.com/english/”

/>

<xhtml:link

rel=”alternate”

hreflang=”de”

href=”http://www.example.com/deutsch/”

/>

</url>

۳-۱: HTTP Headers

برای فایل هایی به غیراز فایل های html، مثلاً فایل های PDF می توانید از یک HTTP Header برای تعریف نسخه های متفاوت زبان یک لینک استفاده کنید.

 

۲: پیاده سازی سایت های بین المللی توسط طراحی سایت های مجزا

می توان اشخاص مخاطب سایت خود را در کشورها و با زبان های مختلف توسط طراحی سایت های مجزا برای هر کشور یا زبانی مشخص کرد. می توان از دامنه های مختلف (یا دامنه مختص هر کشور) برای طراحی یک سایت برای زبان ها و کشورهای مختلف استفاده کرد و سایت مورد نظر را برای هر یک به صورت جداگانه پیکربندی کرد و برای هرکدام محتوای مخصوص به خودشان را قرار دهید.

زمانی که سایتی و یا صفحاتی به صورت چند زبانه یا برای کشورهای مختلف طراحی و تنظیم گردید، در صفحه International Targeting از کنسول جستجو گوگل، توسط دو بخش Country و Language می توان وضعیت سایت و یا صفحات مورد نظر را در سطح بین‌المللی پیگیری، بررسی و حفظ کرد:

به کمک بخش Language می توان اطمینان حاصل کرد که برچسب های hreflang به درستی و در محل صحیح خود برای تعریف نسخه های مختلف سایت به کار گرفته شده‌اند و همچنین می توان مطمئن شد که صفحاتی که برای سایر زبان ها پیاده سازی شده‌اند نیز توسط برچسب های صحیح به صفحات اصلی لینک و برگشت داده‌ شده‌اند.

در صورت نیاز به کمک ابزار موجود در بخش Country می توان کاربران یک کشور خاص را به‌عنوان هدف اصلی سایت موردنظر مشخص کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.